Frågor och lotterier aktiverar besökarna på Jakobsbergs simhall

Dennis Wiedermann får svar direkt när han frågar Facebooksidans besökare ”Visste ni att det finns planer på att bygga ny simhall i Jakobsberg?”. En besökare tycker att det var på tiden, medan en annan är orolig för höjda priser.

Dennis är kommunalare och bland annat webbredaktör på simhallen. Nyligen publicerade han vinnarna i ett medlemslotteri.
– Det funkade klockrent! Vi fick kommentarer direkt och flera nya vänner. Det var också gamla damer som ringde och undrade när vinnaren skulle dras, säger Dennis.
Före lotteriet trodde Dennis att det bara var yngre personer som använde Face­book. Dennis skriver alltid inlägg om hallen har ändrade öppettider. På simhallen finns också en aktiv simklubb som lägger upp resultat och foton på Face­book­sidan. För att hålla sidan levande skriver Dennis något varannan eller var tredje dag.
– Det är viktigt att vara aktiv och uppdatera så att det blir intressant för läsarna att gå in på sidan.
Järfälla kommun har regler för arbetet med sociala medier. Dennis använder manualen om han gör något nytt moment med sidan. 
Privat använder Dennis Facebook sedan många år tillbaka, precis som kollegan Jimmy Kervefelt. Det var så dom kom på idén att starta en sida för simhallen.
– Om du vill starta en sida är det viktigt att först prata med chefen och se till att ha en medarbetare, så att ni är två om sidan, säger Dennis.

Unga vet vad som händer på gården

Nu tar ungdomarna snabbt reda på vad som händer på Brandbergens fritidsgård. Det har ökat antalet ungdomar som kommer till aktiviteterna. Dessutom är det enklare att kontakta fritidsledarna.

Fritidsledaren Lars Bredenberg berättar att det kommer fler deltagare till fritidsgårdens aktiviteter sedan gården började använda Facebook. En anledning är att ungdomarna vet vad som händer utan att behöva gå dit och fråga.
– Jag har ingen statistik men jag kan nästan svära på att det är fler, säger Lars.
Han berättar att många ungdomar tittar på Facebook i mobilen och den har dom alltid med sig. Det gör att gården kan nå ut till 950 ungdomar på några minuter. Alla fritidsledare ansvarar tillsammans för gårdens Facebook­sida. På den gemensamma sidan lägger ledarna ut information om alla aktiviteter.
– Om vi planerar en filmkväll skriver vi ”Välkomna ikväll kl 19. Vi visar film och bjuder på popcorn”, säger Lars.
Facebook gör det enklare att informera. Det har också blivit lättare för ungdomarna att ta kontakt med personalen på fritidsgården.
– När jag är inne på sidan då skickar dom frågor på chatten som ”Finns det någon studio ledig ikväll?”, säger Lars.

Kommunal försöker nå unga genom Facebook

Nästan hälften av Facebooks användare i Sverige är mellan 18 och 34 år. Det är en av anledningarna till att sektionen har startat en sida. En annan anledning är att styrelsen vill visa medlemmarna sitt arbete.

Andreas Moritz är förhandlare på sektion 14 i Järfälla norr om Stockholm, och ansvarig för sektionens Facebooksida. Han berättar att hela styrelsen ska arbeta för att få ut information till medlemmar och arbetsplatser, speciellt för att komma i kontakt med unga.
– Det är dom vi har svårast att nå och det är också den gruppen som har det tuffast på arbetsmarknaden, säger Andreas.
Sidan ger sektionens medlemmar större insyn i vad styrelsen gör mellan årsmötena.
– Jag tror att många ute på arbetsplatserna vet väldigt lite om vad vi gör här uppe. Det kände jag själv när jag jobbade som barnskötare.
Alla inlägg som Andreas gör gäller för styrelsens gemensamma åsikter och han är noga med att inte uttala sig privat.
– Däremot kan jag påverkas av hur det ser ut för våra medlemmar i det här området.
På sidan finns också inbjudningar till möten och länkar till nyheter som berör sektionens medlemmar.

Eva, Andreas och Maria kollar Facebooksidan för sektion 14.Eva, Andreas och Maria kollar Facebooksidan för sektion 14.
Foto: Marita Grufvik

Detta är Facebook

Facebook är en mötesplats på internet där du kan komma i kontakt med andra. Sajten startades 2004 av några amerikanska studenter.

I dag har Facebook drygt fyra miljoner användare i Sverige. Nästan hälften av användarna är mellan 18 och 34 år, men det finns drygt 170 000 användare som är över 65 år.
Vill du veta mer om Facebook och hur man använder det, kolla här.

Liten Facbook-ordlista

Profil - En personlig sida där du bland annat kan lägga upp bilder, berätta om dig själv och göra inlägg.
Inlägg - Något du eller någon annan skriver.
Wall - En anslagstavla där du ser inlägg från dina vänner och de sidor du gillar.
Sida - En sida som är till för organisationer. (Men kan bara startas av privatpersoner.)
Gilla - Du kan klicka på en bild med tummen upp och visar därmed att du tycker om något.

Varning!!!

De privata sidorna på Facebook som kallas profiler kan stängas ner utan förvarning om Facebook upptäcker att en organisation använder en profil. Enligt Facebooks regler är det bara privatpersoner som får använda profiler. Organisationer ska i stället använda officiella sidor. 

9 tips från sociala-medie-akuten

Kommunals förbundskontor i Stockholm har en akut för sociala medier. Där jobbar bland annat webbredaktören Maria Niemi. Här kommer hennes tips till er som funderar på att starta en sida:

1 Fundera på varför ni ska ha en Facebooksida. Saknar man engagemang, då ska man inte heller starta någon sida.
2 Se till att du har stöd från arbetsgivaren.
3 Tänk ut hur sidan ska användas redan från början. Vilken målgrupp vänder ni er till?
4 Vilka är ansvariga för uppdatering och för att svara på frågor?
5 Om ni är osäkra på innehållet, ställ frågor till sidans användare!
6 Var inte rädd för dialog. Svara på allt och censurera inte innehåll.
7 En sida kräver arbete. Bestäm hur mycket tid det får ta och vilka dagar uppdateringar ska göras.
8 Många tror att en sida blir hittad av sig själv, men ni måste tala om att den finns!
9 Använd sidan för riktad marknadsföring. Ni kan välja till exempel geografiska områden eller yrkesgrupper.