Gärna en Butler i T-banan
Först var det butler i T-banan, nu kommer förslag om fler bankomater -- säga vad man vill om Ilija Batljan, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i Stockholm, brist på idéer har han inte.
Batljan var tidigare kommunalråd (S) i Nynäshamn. Även där fick han saker att hända, exempelvis heltider åt de flesta kommunalare som ville ha det. Han lyckades även bli klar med en (äkta) doktorsavhandling i ämnet äldrevård. Kapacitet och energi verkar finnas i rejäla mängder, även om partikamrater gnisslar tänder när han inte är tillräckligt politiskt korrekt. Politiskt anses han ligga på S-högerkanten, med ett hjärta som klappar för storstadens medelklass.
Butlerförslaget kallas i Aftonbladet för ”butlerbråket” och påstås splittra S. Sahlin kände inte till det, Östros avfärdar det. Batljan väcker känslor, liksom förslaget, som påstås ”reta” de ömhudade Stockholmsväljarna.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Vad bor det för tykna typer i huvudstaden egentligen?
Men publicitet och diskussioner blir det, och oavsett vem som kläckte idén från början är Batljan onekligen en doer, som redan gjort nytta för skattebetalarna i länet.
Utan denna politikers ihärdiga och högljudda avslöjande av taffligheterna hade i vart fall inte skandalen runt den misskötta upphandlingen och miljonrullningen av Karolinska Universitetssjukhuset kunnat avslöjas – och rättas till någorlunda, så att ett antal miljarder (!) skattekronor inte svindlades bort.
(Man kan ju också notera att S-politikernas, inte minst Nalin Pekguls, fleråriga och skarpa kritik av den orättfärdiga (M)odellen av vårdval som finns i Stockholm i valkampens elfte time tagit skruv och fått Filippa Reinfeldt att lova en översyn, fast det har hon sagt flera gånger förut, så att kalla det att backa är väl något överdrivet.)
Lägg till detta alla andra S-fläskben om bättre sjukhusmat och städning, gratis akutsjukvård för barn med mera, så känns det i vart fall som en energisk opposition, något Stockholms landsting behöver. (Hellre såna idéer än att lägga miljarder på motorleder).
Att ta ifrån Stockholms medelklass Rut-avdraget verkar dock inte populärt, och en butler gör ingen skillnad, enligt storstadspressen, även om få i verkligen har utnyttjat avdraget för hushållstjänster.
(Till skillnad från exempelvis rätten att dra av för fackavgiften, som alla löntagare som är medlemmar kunde göra och som Alliansen raskt drog in. Medan arbetsgivarna fick behålla sitt.)
Räknat i pengar per person är Rut ett solklart höginkomstavdrag, som i huvudsak använts i välbärgade områden som Djursholm, det berör få väljare, till skillnad från vad Almega påstår.
(Läs gärna arbetarrörelsens tankesmedjas dokument i ämnet.)Svälj stoltheten och behåll Rut, skrev exempelvis ”serviceföretagaren” Mattias Borg i DN för några dagar sen. Men rabatten på hemtjänster har ett symbolvärde, frågan är hur starkt. (Att han även arbetar som lobbyist framgick inte. )
Och det är ändå gissningsvis mot bakgrund av Rut vi får se det originella förslaget från Batljan och Carin Jämtin om att ge kollektivresande stockholmare möjlighet till lite bättre resnära service i SL-ägd miljö, med fler affärer, tjänster, kanske dagis och kemtvättar, allt spetsat med en butler, som ett sorts mellanled.
Utspelet, om än ofärdigt, är en idé, som redan slagit rot så smått exempelvis i Östermalms T-bana, som, av någon anledning, är en av stadens snyggaste, och dessutom även innehåller ett bibliotek. Det utförs en mycket stor mängd kollektiva resor i huvudstaden varje dag. Så visst borde det finnas kapacitet för att få in fler resnära tjänster i dess närhet, något som kan underlätta vardagen.
Nog skulle det vara kul att få hjälp av en äkta och serviceinriktad butler.
Ett problem, som bloggen Badlandshyena framhåller, är dock att medan butlern pratar felfri engelska så är vi svenskar ofta sämre på det ädla språket än vad vi tror.
Så det kan kanske leda till FP-krav på obligatoriska språktest för att få nyttja tjänsten?
Det kan också bli bekymmer om vi halkar på gurksmörgåsarna i vagnarna. Ett arbetsmiljöproblem!
Skämt åsido, det är uppiggande med nya förslag, det dräller inte av dem i politiken. Hellre fler som är vilda och vågliga, än försiktiga mesar! Jag köper tanken på en tunnelbanenära tjänst, symboliserad av en Butler, givetvis förutsatt att hon är anställd med kollektivavtal! Bara fantasin sätter gränser för hur detta mellanled för ärenden skulle kunna användas.
Och det är väl det som är kruxet. Att få proffsig hjälp på kollektiv mark är en så främmande tanke att den omedelbart måste avfärdas.
Det tycker i alla fall 99 av 100 ledarskrivare och 7 av 10 svenskar som frågats ut för Expressens räkning av företaget Demoskop. (602 väljare fick frågan, okänt hur många som svarade).
Jämtin och Batljan vill även, ihop med de andra Rödgröna, bygga ut t-banan, något Alliansen säger nej till. Med sina förslag visar S-råden sin vilja att satsa på kombinationen kollektivtrafik och fler företag och tjänster.
Det skulle även öka tryggheten i T-banan, som på många håll är ödslig, tom och outnyttjad.
Jag är på! ( I alla fall i teorin, en cykelnära butler blir nog ändå lite krångligt.)
PS: Den samlade borgerligheten i Stockholm som först – med hjälp av sina allierade trupper bland press och bloggare – hånade förslagen från Stockholms S-politiker kopierar dem nu rakt av! Moderaterna föreslår bankomater i t-banan, på samma ställen som S förra veckan, medan FP inspireras av samma partis förslag om bibliotek och föreslår samma sak. Trots alla egna tankesmedjor så sneglar de tydligen hellre vänsterut, utan källhänvisning förstås. DS