Skattepengar lanserar (M)iljömoderater
Först kom det en gratistidning om Stockholm kommuns miljöpolitik. Och i dag en helsidesannons från Stockholms läns landsting i DN, med en leende miljöchef som gör reklam för landstingspolitiken. Partierna som regerar i Stockholm tar skattepengar för indirekt politisk marknadsföring och det känns inte alls okej.
Jag har inte koll på samtliga gratistidningar och profilannonser som producerats förut, under den rödgröna tiden i Stockholm. Och jag vill ha sagt att skattepengar som hör till kommuner och landstingskassorna inte ska användas till partipropaganda, oavsett vem som har makten.
Om Stockholm hade en fix och färdig miljöpolitik så hade det dessutom täckts upp i vanlig nyhetsbevakning. Den aktuella annonsen (som kostar flera hundra tusen kronor) handlar om blåa drömmar, om hur det ska bli, den dag länets bussar och tunnelbanor drivs med förnybar energi. Vilket alltså inte är fallet i dag, utan i en obestämd framtid, med ett delmål 2011.
Det är bra, i och för sig, men annonsen kunde ju då också framhävt att det är de rödgröna företrädarna som sett till att det redan nu finns bussar som rullar med biogas och etanol. Att landstinget tagit ett bslut att fortsätta är knappast värt en helsidesannons i landsts dyraste morgontidning. Det som här sägs hade kunnat sammanfattas i en notis.
Vi uppmanas att hjälpa till genom att fortsätta åka buss och tunnelbana. Jo, det hade varit ännu lättare om inte taxorna höjts rejält och dessutom zonindelats igen, så att det är dyrare att åka från förorterna om man ska in till centrum och jobba. Tanken om en hel stad som håller ihop stämmer inte med den politiken.
Till detta får vi en uppmaning att lämna igen medicinavfall till apoteket, och det är förstås väldigt vettigt och bra för vattnet i Stockholm, men ännu bättre hade det varit att inte privatisera och sälja ut vattenunderhållet, som Stockholm gjort idag.
Det hade även varit bra för vårt vatten om inte kommun och landsting planerat så intensivt för utbyggnad av stora kringfartsleder. Förutom att de kostar miljarder så kommer de att öka utsläppen av koldioxid och andra avgaser kraftigt, vilket också bidrar till nedsmutsningen av vatten. Lägg till detta att Stockholms stränder naggas i kanten av fler och fler privata båtbryggor och tomter, vilket knappast kan förbättra vattenkvalitén för oss medborgare som gillar allemansrätt och gemensam tillgång till våra sjöar och hav.
Den miljöchef som så nöjt poserar på annonsen kan ju knappast lastas för detta oblyga sätt att idka triangulering – så inget ont om henne. Triangulering är att lägga sig så nära motståndaren så att dennes politik förlorar sitt värde. Moderaterna är anpassliga och har säkert noterat att miljöpartiet gick framåt i eu-valet och ligger bra till hos Stockholms väljare. (Moderaterna njuter säkert även av att på motstående debattsida i samma tidning gå ut i en gemensam artikel tillsammans med miljöpartiet om politik för arbetskraftsinvandring. Snacka om att slå mynt av miljöintresset och försöka så splittring i oppositionen på samma gång!)
Miljöpolitiken är ett av oppositionens mer trovärdiga kort, just genom miljöpartiet. Därav ansvariga borgarrådet Ulla Hamiltons (M) nymornade intresse för att vi ska cykla? Kan det också vara skälet till fplkpartiet i Stockholms nya cykelsajt? Det kan ju vara ett äkta engagemang också, och som cyklist är jag glad om det visar sig vara mer än munväder.
Men de facto var Stockholms borgerliga regering genuint ointresserad av att bygga ut cykelbanor och har satsat på att öppna fler gator för bilister i stället. Nu har dock tongivande borgerliga skribenter som Hanne Kjöller visat intresse för cykling, vilket säkert dragit sitt strå till stacken om det byggs någon cykelbana eller två under den här perioden.
Att det håller på att bli ett läpparnas omtänk runt cykelbanor, liksom de tidigare så hatade cykelfälten i Stockholm är för övrigt väldigt bra. Minns hur dåvarande oppositionsrådet Annika Billström (S) 2002 poserade i Expressen med en målarpensel, där hon lovade att ta bort cykelfälten i den trafikerade Hornsgatan.
Det fick hon aldrig tillfälle att göra, istället fick hon jobba med bilavgifterna helt mot sin egen övertygelse, även detta som en effekt av miljöpartiets samarbete med socialdemokraterna. Mediedrevet mot fälten var massivt.
Nu efter tio år av ogillande visar sig det som många experter försynt försökt säga, cykelfälten fungerar och förhindrar dödsfall. Stadens egna utvärderingar visar att minst ett hundratal olyckor kan ha undvikits, rapporterar SvD (09/06/28). Några målarpenslar lär vi inte se i nästa års valrörelse, nu när alla blivit cykelkramare.
Stockholms läns landsting har hittills inte visat några stora miljöambitioner. Skattepengarna slösas på Vårdval Stockholm, där läkarna slåss om patienter för att ta enkla prover, som Varanprov, medan de svårast sjuka som tar tid ställs åt sidan.
När politikerna väl har ett bra program för detta, liksom för miljön går det väl att kalla till en vanlig presskonferens och inte slänga ut skattepengarna på fluffig reklam.