I KA:s prisbelönta artikelserie flickor och pojkar från 2007 tog vi upp olika hinder som stoppar flickor från att få samma chanser som exempelvis sina bröder i skolan. Det handlade ofta om hederskulturer eller strängt religiösa hem. Undersökningar visar att detta styr vardagen för en stor grupp flickor och även pojkar.

En färsk forskningsrapport från Stockholms universitet visar att ungefär 10 procent av eleverna säger att deras föräldrar förbjuder dem att delta i ett eller flera ämnen. Vanligast är idrotts- och simundervisning, många får inte delta i sex- och samlevnadsundervisning eller åka med på klassresor.

I en artikel på DN debatt 09/05/31 skriver jämställdhets- och integrationsminister Nyamko Sabuni tillsammans med skolminister Jan Björklund (FP) att de nu föreslår att rätten till befrielse från obligatoriska inslag i skolan avskaffas. Detta för att alla barn och ungdomar ska ha rätt till de kunskaper som grundskolan ska ge, oavsett om föräldrarna gillar det eller ej.

Det är ett viktigt steg, även om det inte löser alla problem. Frågan är hur det kommer att tillämpas i de friskolor som drivs utifrån stark religiös övertygelse? Här finns redan nu problem med insyn och även signaler om att flickor och pojkar inte behandlas på ett jämställt sätt.
Jag håller också med Expressen på ledarplats i dag om att skolorna får tillämpa bestämmelserna med så mycket klokskap och sunt förnuft som möjligt, så att inte flickorna hamnar i för dem omöjliga situationer. Mesta möjliga dialog med föräldrarna är ju också viktigt.

Ändå – om flickorna nu får lagens stöd i ryggen för att kunna  gympa och lära sig simma så är ett stort steg framåt taget!
Nästa sommar får hon förhoppningsvis bada!