– Det känns fantastiskt bra och spännande så här den sista dagen, även om jag är trött efter att ha arbetat 30 timmar i kampanjen den senaste veckan, säger Cynthia Parker.
Cynthia Parker är undersköterska i Philadelphia, Pennsylvania. En av de delstater som både demokraterna och republikanerna satsat rejält för att vinna.

Cynthia har arbetat för Barack Obamas kampanj länge nu. I april träffades vi för första gången i den slitna lokal där kampanjandet för norra Philadelphia har sin utgångspunkt, och då hade hon redan arbetat för Obama i flera månader.
– Nu känns det som att alla bara väntar på morgondagen. Hela helgen har jag knackat dörr och ringt samtal och påmint folk om vikten av att gå och rösta. Jag fortsätter ikväll, men imorgon jobbar jag i en vallokal så idag är sista dagen för mig i kampanjarbetet, säger hon.
Cynthia Parker är en kugge i det enorma maskineri som arbetat för Barack Obama. Otaliga är de samtal som ringts från fackliga kontor, från Obamas kampanjkontor och hemifrån. Otaliga de dörrar som det knackats på för att få igång ett samtal om politik och fackliga frågor.
Fackliga medlemmar har satsat sin fritid, de har satsat sin arbetstid då de arbetat mindre än vanligt och de satsar för att demokraternas Barack Obama ska bli deras president i Vita Huset.

I Sverige ger LO och LO-förbunden pengar direkt till det socialdemokratiska partiet. I USA ger inte AFL-CIO (motsvarande LO) pengar direkt till demokraternas kampanj.
– Nej, vi har inte gett pengar till Barack Obamas kampanj. Pengarna går till vår egen kampanj som handlar om att få människor att välja honom och andra kandidater (som till kongressen). Vi tror att vi får större möjligheter att påverka på det här sättet, säger Steve Smith, från AFL-CIO.
AFL-CIO som är den helt klart största fackliga organisationen i USA har tillsammans med sina medlemsförbund satsat 250 miljoner dollar i valet.

För några år sedan drog sig några fackförbund ut från AFL-CIO för att starta samlingsorganisationen Change to win. Det är svårt att få en exakt summa från dem i dessa dagar. Alla är ute och kampanjar och knackar dörr runt om i USA.
Nick Allen, som i vanliga fall sitter i Washington, får jag till sist tag på mellan två dörrknackningar i North Carolina. Runt 200 miljoner dollar tror han att fackförbunden som ingår i Change to win har satsat tillsammans.
Fackföreningarna i USA har sammanlagt knappt 16 miljoner medlemmar, vilket motsvarar 12 procent av arbetskraften.
Att fackföreningarna satsar pengarna på egen hand gör att det främst blir fackliga frågor de fokuserar på i sina kampanjer, eller i alla fall frågor som rör deras medlemmar.

Många av förbunden har gjort egna reklamfilmer, bland andra SEIU (som organiserar flera av Kommunals medlemsgrupper). Här kommer några exempel på hur reklamfilmerna kan se ut.
Den här är rolig, och är dessutom ett exempel på att det negativa kampanjandet mot John McCain ofta kom från till exempel fackföreningshåll.

 

Och i den här är sjuksköterskorna i Kalifornien oroliga över vem som bara finns ”ett heartbeat away” (ett hjärtslag bort) från John McCain… Sarah Palin:

 

 

Den här visar en kvinna som berättar familjen ligger efter trots att hon dubbelarbetar efter att hennes man blivit arbetslös:

 

 

Här berättar brandmän om vikten av en sjukförsäkring och hur dåligt McCains förslag är. En speakerröst i inslaget säger att de inte stödjer någon av kandidaterna, det är förslaget de är emot (IAFF):