För två år sen fick Kommunals a-kassa NKI-värdet 64 i en undersökning, nu har siffran stigit till 70. NKI står för Nöjd Kund Index, och är en välkänd metod att mäta hur nöjda kunder/medlemmar är.

Sen 2004 har Kommunals a-kassa omorganiserats, koncentrerats till sju regionala kontor istället för 24 lokala. A-kassan har gemensamt nummer och enhetlig telefontid. 27 procent sköter nu kontakten med a-kassan via Internet, 2004 var det 18 procent.
Telefonköerna krymper, 2004 svarade a-kassan på hälften av samtalen, nu är siffran 95 – 100 procent.

Skillnaderna mellan regionkontoren är små, Kalmar sticker ut lite med högst betyg för a-kassehandläggarna, de enskilt anslutna är lite mindre nöjda, t ex med den skriftliga informationen.
Generellt har förtroendet för a-kassan ökat, likaså är det fler som ser värdet med att vara med i facket som arbetslös.

NKI-värdena har ökat mest på de områden som har visat sig vara viktigast för att medlemmarna ska bli nöjda: kontakten med handläggarna, image (bilden av a-kassan), informationen och den skriftliga kommunikationen.

– Det här är ett kvitto på att vi gjorde rätt när vi satsade på utbildning för handläggarna, säger Alexander Löfgren, utvecklingsansvarig på Kommunals a-kassa. Gemensamt telefonnummer och enhetlig telefontid betyder också mycket.

NKI-värdet 70 står sig väl i jämförelse med andra, som utbildningsväsendet som ligger kring 65, polisen på 49, medan tandvården och förskolan ligger lite över 70.

Kommunals a-kassa idag

– 599 800 medlemmar är med i Kommunals a-kassa (dec 2005) varav 39 600 är enskilt anslutna

– de sju regionkontoren har samma telefonnummer och telefontider: 0771-25 80 00, måndag – torsdag kl 9 – 15, fredag 9 – 12 och kontoret i Visby för enskilt anslutna har telefon 0498-24 93 30

– information om a-kassan och hur man kan ansluta sig till a-kassans tjänster på Internet, kan man få på www.kommunal.se/akassan

– oftast är det lättare att komma fram på telefon på eftermiddagar