— Vi var fyra heltidstjänster och en 75 procent. På några dagar bestämde sig nämnden för att ta bort två och en halv. Några andra mål eller direktiv har vi ännu fått!

Lars jobbar på skolan och kvällstid på fritidsgården. Sist hade de 75 besökare.

— Verksamhet? Det vill jag inte kalla det vi gör nu. Idag hinner man knappt att gå runt som vakt och se till att inget händer.

— Att vara fritidsledare handlar om att bygga hållbara relationer med ungdomarna. Att bli en tydlig vuxen som de har förtroende för. Det funkar inte nu.

Fritidsledarna är med i lärarnas arbetslag och mobbingteamet. De jobbar med elever som skolkar. I skolan har lärarna blivit färre och elevgrupperna större.

Han har fått höra att politikerna tycker att de ska ha öppet så mycket som möjligt på fritidsgården:

— Kvantitet i stället för kvalitet!

Får de inte mer resurser, minst tre på fredagarna, så bör gården ha öppet en eller två färre kvällar i veckan, anser han.

— Nu när vi bara är två måste vi stänga en halvtimme på kvällen och köra ut ungdomarna så att vi kan ta rast. Är någon till exempel full kontaktar vi föräldrarna. Då kan man vara upptagen en halvtimme och den andre är ensam. Att jobba uppsökande ute i samhället är det inte tal om längre.

Han tycker att personalen och facket måste gå ut och berätta så att föräldrar och andra kan reagera.

— Det skulle i alla fall jag göra. Tveksamt om jag som skulle skicka min son till fritidsgården om jag visste förutsättningarna.