Anders Westin säger till Kommunalarbetaren.com att han inte är säker på att individuella löner är bra överhuvudtaget. Men han är säker på att de inte är bra i bussbranschen där personalen till följd av upphandlingar ofta får byta arbetsgivare.

— Erfarna förare kan tvingas börja om på begynnelselön för att de byter företag. Jag är mycket tveksam till de kriterier som tillämpas, förklarar han.

De flesta bolagen har kriterier för att köra skadefritt, passa tiden och nöjda passagerare utan klagomål. Vad är det för fel på det?

— Kriterierna är för vaga. Jag tycker att de är vanskliga att bedöma. Det blir så godtyckligt. Ytterst handlar det om att ligga bra till hos direktören. Vad han tycker har inget att göra med att köra buss vilket förarna ska göra.

Varför gick ni med på individuella löner då?

— Därför att arbetsgivarna krävde det. Det gick ut signaler om individuella löner för hela det kommunala området. Men jag trodde att klubbarna lokalt skulle kunna förhandla fram lokala lönestegar, lön efter år i yrket. Men de kunde inte fixa det överallt. Hade jag vetat det skulle jag aldrig ha gått med på arbetsgivarnas krav.

Du hade hellre tagit en konflikt?

— Ja, det hade jag gjort. Sedan är det en annan sak om förbundsstyrelsen hade gått med på detta eftersom den samtidigt gick med på att alla andra medlemmar ska ha individuella löner. Det hade kanske blivit konstiga signaler från förbundet till dem.

Men nu kräver förbundet ett branschavtal utan individuella löner för trafikpersonal.

— Ja, det är målet.

Är det något annat du ångrar eller är kritisk till när du ska utvärdera dina 22 år på förbundet?

— När jag började var det ombudsmannen som bestämde och som lade upp arbetet inför förhandlingarna. Men nu har det blivit så oklara roller i förbundet där de förtroendevalda ska vara med och bestämma, ibland i frågor som de inte behärskar. Det har jag svårt för. Därför ska det bli skönt att sluta nu.

Du har båt och landställe i skärgården. Ska du helt satsa på friluftslivet nu?

— Till en början ska jag bara koppla av. Jag ska skaffa mig några månaders distans till arbetet på Kommunal. Sedan ska jag ta ställning till erbjudanden jag har fått som konsult inom bussbranschen. Vilka de är vill jag inte avslöja ännu.