”Slumpvisa drogtester är kränkande”
Vattnet i toalettstolen är färgat blått. Kranarna vid handfatet är övertejpade. Utanför toalettdörren står en kontrollant och lyssnar. Bussföraren Christina Wanngård måste kissa för att drogtestas. Det är kränkande tycker hon.
SL i Stockholm kräver i likhet med allt fler upphandlare av kollektivtrafik att bussförare ska drogtestas. Särskilda blåstester avslöjar också om föraren är alkoholpåverkad.
Christina Wanngård som arbetar vid Swebus i Ekerö utanför Stockholm har testats tre gånger på två år. Första gången var när honanställdes.
Enligt ett avtal med Kommunal får testerna göras slumpvis. När som helst under arbetstiden kan en förare kallas in för kontroll. Under tiden får en avlösare köra bussen.
Under ett år ska 25 procent av förarna vid depån ha testats.
Företaget EDTS som genomför testen vid Swebus i Stockholm har särskilt utbildad personal. De tar emot urinproven och sänder dem vidare till ett laboratorium vid Huddinge Sjukhus.
Om det skulle visa sig att provet innehåller spår av droger larmas arbetsgivaren som stänger av föraren som tvingas gå på behandling för att bli av med drogmissbruket.
Tanken är att missbruket ska bort men att anställningen ska vara kvar. Det är sällan någon förare ertappas med alkoholproblem eller drogmissbruk. Enligt provtagaren Daniel Karlsson är det i genomsnitt tre av hundra testade som är påverkade av alkohol eller har spår av droger i urinen.
Vid drogtesterna avslöjas användandet av cannabis, amfetamin, ecstasy, kokain, heroin och morfin. Urinproven får inte användas till något annat, som att exempelvis söka efter graviditeter eller sjukdomsbesvär.
Christina Wanngård tycker att det är bra att SL kräver att förarna ska vara nyktra och drogfria. Men hon gillar inte de slumpvisa drogtesterna.
— Det är bara arbetare som utsätts för den här förnedrande behandlingen. Jag tycker att det är en klassfråga. Tror du att läkare, piloter eller andra som också behöver vara drogfria av säkerhetsskäl skulle behandlas så här, frågar hon med ett tonfall som om svaret vore överflödigt.
Piloterna vägrar också mycket riktigt att drogtesta sig.
— Vi tycker att det är integritetskränkande. Piloter hälsoundersöks redan två gånger per år. Klarar vi inte dem får vi inte flyga, säger Michael Rongve som är generalsekreterare i Svensk Pilotförening.
Men bussförare har inte rätt att vägra. Kommunal har i kollektivavtal gått med på att slumpvisa drogtester genomförs i Stockholm. Den förare som vägrar att testa sig blir avstängd som om hon hade haft spår av droger i urinen. För att få köra igen krävs ett nytt och godkänt drogtest.
Ett antal förare har reagerat på att de har tagits med vid ett flertal tillfällen när slumpvisa tester ska göras. De känner sig utpekade och ifrågasätter om det verkligen är ett slumpmässigt urval som görs.
Men Daniel säger att det bara är ett bevis för att systemet fungerar.
— Ingen som blir testad i januari ska kunna säga att denne är säker på att inte bli testad fler gånger under året. Slumpmässiga tester ska vara avskräckande, förklarar han.
Christina ifrågasätter ändå om de är så effektiva.
— Drogtester är bara ett sätt att handgripligt försöka visa att något försöker göras åt problem med alkohol och droger. Men det kan inte vara tillräckligt att i så fall bara testa 25 procent av förarna under ett år. Det görs inget åt de övriga 75 procenten, säger hon.
Hon tycker att tester har ersatt mänskliga relationer. Christina efterlyser i stället större insatser för arbetsmiljön och de anställdas hälsa.
— Jag skulle vilja ha ett alkohol- och drogprogram som vi kunde diskutera på jobbet. Vi skulle kunna diskutera alternativ till drogerna och kunna erbjuda kamratskap och stöd till varandra. Då skulle behov av droger minska.
På frågan om drogtester ändå inte behövs svarar hon att hon trodde att hennes anställning byggde på tillit och förtroende mellan henne och arbetsgivaren.
— Litar de inte på mig förstår jag inte varför de sätter en buss i händerna på mig. Möjligen kan jag tänka mig drogtester vid nyanställningen. Men bara då.
Hennes kritik mot testerna riktas inte i första hand mot arbetsgivaren.
— Det är de korkade beställarna av kollektivtrafik som kräver att bussföretagen genomför drogtester och ingenting mer, säger hon.
Christina är klubbordförande vid Swebus i Ekerö. Men hon är kritisk till att Kommunal har gått med på drogtesterna.
— Förbundet borde skaffa sig en drogpolicy. Nu böjer sig Kommunal bara för att beställarna kräver drogtester, säger hon.
Kommunals ordförande Ylva Thörn håller med om att förbundet borde ha en sådan policy.
— Nu är det upp till varje avdelning att ta ställning till om de går med på drogtester och hur de ska genomföras. Vi borde ha en linje för hela förbundet, säger hon.