Falck har försökt att få in en fot på den västsvenska ambulansmarknaden tre gånger tidigare men misslyckats varje gång.

Den 21 maj ska anbuden vara inlämnade. Senast i september fattar Sahlgrenska Universitetsjukhuset, som ansvarar för ambulansverksamheten i regionen, sitt beslut.

Men Räddningstjänsten och facket tänker kämpa sida vid sida med näbbar och klor för att få behålla ambulanserna.

— Det är lite vår identitet här i Göteborg att köra både brandbil och ambulans. Vi har gjort så i 101 år och vill fortsätta i 100 år till, säger Bengt Karlsson, Kommunals sektionsordförande vid Räddningstjänsten.

Skulle Räddningstjänsten bli av med ambulansverksamheten innebär det ingen fara för jobben. I runda tal skulle ett hundratal bli övertaliga men stora pensionsavgångar står för dörren så det blir inga problem att hitta nya arbetsuppgifter för personalen i så fall.

Bengt Karlsson tror dock inte på något större intresse bland medlemmarna för att börja köra för Falck Sverige eller någon annan privat entreprenör på området.

— Vi vill vara kommunalt anställda med de fördelar det innebär, säger han.

Enligt Eeva Borg krävs det ett övertagande av personalen i vissa av områdena, om Falck skulle ta över, för att det skall fungera.

Sen tidigare sköts ambulanssjukvården i södra delen av Göteborgsområdet, Mölndal, Härryda och Lindome av BAEF, Bohusläns Ambulans Ekonomisk Förening. Enligt Göteborgs-Posten vill BAEF behålla det området.

Falck Sverige lägger förmodligen anbud på hela eller nästa hela området, och Räddningstjänsten på hela utom Öckerö.

Falck Sverige bedriver sen tidigare ambulanssjukvård på entreprenad i Skåne, Stockholm och Östergötland. Nyligen förlorade dock Falck avtalet i Östegötland till uppstickaren Ulfab.