Fixelina har ett litet kontor en trappa upp på Nacka närsjukhus. Härifrån leder undersköterskan Helene Holmström och barnmorskan Margareta Mastberg sitt företag, som på bara fyra år vuxit sig stort och nu har 104 kunder. Det startades 1997.

När förlossningen lades ner på Nacka sjukhus fick Helene och Margareta jobb på Södersjukhuset, men de tröttnade på landstinget som arbetsgivare.

— På ett så stort sjukhus märktes inte vårt kunnande, säger de, och Helene berättar om hur hon tidigare hade haft ett delat ansvar för patienternas välbefinnande. På Södersjukhuset fick hon och alla andra undersköterskor enbart städa, sköta förråd och se till att det fanns material och annat, men inte delta i själva vården.

Båda läste företagsekonomi vid Komvux och startade eget.

Helene och Margareta började i liten skala med sitt företag, ”hemma i mitt sovrum i Orminge”, berättar Helene och Margareta tillägger att startkapitalet var 12 000 kronor som gick till mobiltelefon och annons i telefonkatalogen. Nu har företaget vuxit från en anställd till 26 samt några timanställda.

De vet genom sin tid i landstinget hur man inte ska behandla anställda.

— Där var det inget utrymme för eget tänkande. A och O är att våra anställda ska få välja sina arbetstider och jobba med stort eget ansvar. Utgångspunkten är: Hur vill du jobba och hur ser din drömdag ut? Och om det uppstår problem ska de anställda gärna föreslå egna lösningar.

När någon nyanställs förhandlar hon/han om lönen direkt med Margareta och Helene.

Ingen ur personalen har visat något intresse för att de skulle teckna kollektivavtal och det tog två år innan de hittade en arbetsgivareorganisation, Privatvården, som var beredd att ställa upp.

Helene och Margareta har varit i kontakt med Kommunal, eftersom de är mycket intresserade av att utveckla en timbank, men så mycket till övers har de egentligen inte för facket.

Kollektivavtalet är i viss mån en belastning, tycker de. Tidigare hade de utrymme för att ge litet extra ersättning två till tre gånger om året, till några av undersköterskorna, som fungerade extra bra. Nu får de betala procentavgift till Privatvården och det blir därför inte lika mycket över till det där lilla extra. Men det är bra att ha hjälp med försäkringar och regelverk, tycker de.

Varje kund ska så långt det är möjligt ha en och samma undersköterska.
De har inga vikarier utan går själva ut och jobbar i verksamheten, om någon anställd är sjuk.

Fixelina erbjuder kunderna att även köpa privat tid utöver vad de fått beviljat. Det blir 50 till 100 timmar extra i månaden. Kunderna är spridda över hela kommunen.