— Det kan bli så. Men först måste kraven diskuteras i vår avtalsdelegation, säger ombudsman Anders Westin.

Kommunal tänker även i årets avtalsrörelse satsa på likvärdiga avtal för trafikpersonalen. Målet är att förhindra att arbetsgivarna vid upphandling kan konkurrera med hjälp av olika löner och anställningsvillkor för personalen.

Anders Westin, som är chef för Kommunals trafikenhet, säger att de anställda i Swebus tjänar omkring 500 kronor mindre i månaden än anställda i Linjebuss. Å andra sidan har Linjebuss sämre arbetstidsreglering än de andra stora bussföretagen.

— Det vore fel av mig att innan avtalsdelegationen har träffats säga vilka krav vi bör driva. Men ska vi få ett branschavtal kan det bli så att vi ställer kraven olika för de olika företagen, säger Anders Westin.

Avtalsdelegationen träffas i början av februari och i slutet av månaden fastställer förbundsstyrelsen avtalskraven som då överlämnas till bussarbetsgivarna.

Kommunal genomförde i tisdags den första av två avtalskonferenser med cirka 140 deltagare. Bussförare och verkstadspersonal som då deltog kräver i första hand högre lön, höjda tillägg och kortare arbetstid.

Anders Westin inledde konferensen med att försöka dämpa förväntningarna och skapa en mer realistisk inställning inför avtalsrörelsen.

— Industriförbunden har i sina avtal fått mindre än tre procent per år. Detta trots att LO-förbunden enades om högre krav. Vi lär inte få så mycket mer än industriförbunden, säger Anders Westin.

Han sa vid avtalskonferensen att bussföretagens vinster har minskat från 14 till 5 procent. Lönerna står för 50 procent av kostnaderna. Om förare och verkstadspersonal får 5 procents löneökning sjunker vinsten i företagen till 2,5 procent.

Därför menade Anders Westin att trafikpersonalen inte får tro att det bara är att strejka till sig stora löneökningar.

Samtidigt sa Anders Westin att Kommunal inte kan avstå från att ställa krav på höjda löner och bättre anställningsvillkor.

— Vi kan inte ta ansvar för de låga anbud bussföretagen har lagt. De låga vinsterna beror på att företagen på ett osmidigt sätt har konkurrerat ihjäl varandra. De får ta sitt eget ansvar för det.

Anders Westins maning till återhållsamhet fick dock snarare motsatt effekt vid avtalskonferensen.

— Först kände vi oss nog lite avslagna. Men sedan kände vi att här gäller det att bevaka läget. Inte för att vi misstror våra förhandlare utan för att stödja och bistå dem, säger Mikael Sanfridson, sektionsordförande vid Linjebuss i Östergötland.
Han säger att det är viktigt att ställa krav på löneökningar och arbetstidsförkortning som märks.

— För vår del i Östergötland är det mest angeläget att få höjda OB-tillägg och kortare veckoarbetstid, säger han.

Mikael Sanfridson säger att avtalskonferensen präglades av större enighet än tidigare avtalskonferenser. Från att tidigare ha bevakat det egna företagets fackliga hjärtefrågor byggde denna avtalskonferens på viljan att hitta gemensamma lösningar för att få ett branschavtal.

Peter Hansen, Busslink i Stockholm och arbetsmiljösamordnare för trafikpersonalen i avdelningen, tycker också att denna konferens var mer enig än tidigare.

— Även Stockholmshatet var borta. Vid tidigare avtalskonferenser kunde diskussionen handla om att vi i Stockholm inte skulle ha mer. Nu var alla istället eniga om att det gäller att satsa på ett branschavtal.

Peter Hansen tycker att Kommunal måste satsa på att förbättra villkoren för trafikpersonalen.

— För 20 år sedan kunde jag köra fyra vändor på ett pass och få mer i plånboken än i dag när jag kör 8-9 vändor på ett pass.
Sådant retar folk och får dem att sluta som förare. Det har gått så långt att det är akut brist på personal. Det måste vi utnyttja i avtalsrörelsen, säger Peter Hansen.