Direktiv till a-kassorna om längre telefontider
Det ska bli lättare att komma fram till Kommunals a-kassor. Vid årsskiftet gick direktiv ut från huvudkontoret till de lokala kassorna att utöka sina telefontider.
— Man ska ha öppet för telefonmottagning i större omfattning än tidigare för att möta de arbetslösas behov av service, säger Kommunals a-kasseföreståndare Anders Bergström.
I direktiven anges inte vilka tider kassorna bör ha telefonlinjerna öppna. Det blir upp till de lokala kontoren att avgöra.
— Vi tror att cheferna ute på kontoren är så pass kloka att det blir öppettider i den omfattning som behövs, förklarar Anders Bergström.
På vissa håll i landet har det till och från varit stundtals omöjligt att komma fram till a-kassan. Problemen har varit störst i Stockholm, som Kommunalarbetaren rapporterade om i höstas (nr 20/2000).
Som en följd av direktiven har Stockholms a-kassa utökat sina telefontider med en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen.