Bamse (Egmont)

• Bara bilden av Bamse på omslaget väcker fyraåringens intresse. Det här blir kul, säger hon innan vi ens har börjat.

Och eftersom hon inte har spelat särskilt många spel så är det här på rätt nivå. Enkelt, inte särskilt omväxlande, som i hennes fall blir till ett plus. Hon ser belåten ut när hon spelar.

Sim Safari (Rabén & Sjögren)

• Här bygger du din egen nationalpark och driver den så att djuren mår bra och turisterna besöker den. Du arbetar i nationalparken, lägret och i byn. Du köper djur och ser till att turisterna har det bra. Ibland skakas tillvaron av en naturkatastrof. Detta är ett spel för de lite äldre barnen (8 år och uppåt).

Pixelina (KE Media)

• Dottern på fem år sjunger med och blir gärna sittande med detta spel under långa stunder. Pixelina är ett mysigt spel för de yngre barnen. Du möts av en grafik i glada färger, mycket trallvänlig musik och massor av pyssel.

Skattjakten (Young Genius)

• Det här är ett kul spel om Nick som hittar en skattkarta över en skatt som ligger begravd i Afrika. Nick och hans kompis papegojan ger sig iväg för att leta efter skatten. Nu stöter de på den elaka piraten Dum Dum som också är ute efter att finna skatten. Från sex år.

Hjärnkontoret (Levande Böcker)

• Det populära barnprogrammet har gett namnet till detta spel. Du ska göra en tidning. Innehållet i tidningen finner du genom att utforska den miljö du befinner dig i i spelet. Till din hjälp har du en tjej som berättar vad du ska göra. Men instruktionerna är otydliga och en bra spelidé verkar ha slarvats bort.

Pettson och Findus i trädgården (Gammafon)

• Så är uppföljaren till Pettson och Findus i snickarboden här. Nu gäller det att få allt i trädgården att växa. Här finns mängder av spel, man kan göra egna växter, hjälpa biet till blomman och mycket mer.

Lek&Lär/Minsting (Levande Böcker)

• För den inte så dataspelsvana femåringen är dessa spel perfekta. Hon hinner med och förstår precis vad som ska göras.

Annars är Minstingen tänkt för de allra yngsta (2–4 år). Med sånger, lekar och musik har i alla fall min femåring jättekul med detta spel.

Lek&Lär/Förskolan (Levande Böcker)

• Berömmet har haglat över de två första programmen Lekis och Minsting. Nu kommer Förskolan för barn mellan fem och sju år och den är inte riktigt lika bra. Min femåring blir förtjust över att ljuda till bokstäver, lära sig klockan med mera.

Men hon väljer sedan ett annat spel vid nästa tillfälle.

Krakel Spektakel Storm över Allemansland (Levande Böcker)

• Nu är Lennart Hellsings Krakel Spektakel, kusin Vitamin och Opsis Kalopsis tillbaka i ett nytt spel. En dammsugare har sugit upp alla bokstäver i Allemansland och vi ska leta reda på dem igen.

Det finns olika svårighetsgrader och det här är ett roligt spel för barn som vill öva sig att läsa.

Matteraketen 8–12 år (Levande Böcker)

• Matten blir den lättaste utmaningen i detta spel medan de övriga uppgifterna är väldigt actionfyllda och svåra. Jag hade gärna sett att det varit tvärtom. Nu blir matten bara en utmaning för de yngre barnen.

Flygande start engelska (Levande Böcker)

• Här tränar barnen på ett roligt sätt bland annat siffror, kroppsdelar, möbler, mat och dagar. Det är lätt att använda och en lekfull introduktion till engelska.

De skrattande skeletten (KE Media)

• Vi försöker i stället med detta spel. Dennis har försvunnit och vi ska försöka hitta honom. Mina flickor (5 och 7 år) blir väldigt engagerade i att försöka hitta honom. Men även här är det lite otydligt över vad vi förväntas göra.

Trots det är det ett spel som mina flickor gärna spelar om och om igen.
Skelett och skärvor

Skelett och skärvor (Gammafon)

• Går det att göra historia begriplig för barn? Jo det här är ett bra exempel på detta. Barnen ska hjälpa en professor att hitta saker till hans nya museum. De besöker åtta utgrävningsplatser för att hitta föremål. Skelett och skärvor är ett väldigt roligt och lärorikt dataspel.

Bygg båtar med Mulle Meck (Levande Böcker)

• Det är så kul att bygga bilar och numera båtar med Mulle. Båtarna har olika egenskaper och för att klara dina uppdrag måste du konstruera en båt som kan ta dig ut över haven. Jättekul!

Djuphavsjakten (Levande Böcker)

• Fiskarna dör. Varför? Du får i uppgift att ta reda på orsaken.
Tillsammans med Herman, som är min bror, får vi i uppgift att forska och bygga en farkost som tar oss ned i havsdjupet.

Det är spännande att försöka lösa gåtan, men när det väl är gjort finns det inte så stor anledning att spela spelet igen.

Fem myror är fler än fyra elefanter (Young Genius)

• Dagens generation småbarnsföräldrar har säkerligen vuxit upp med att lära sig bokstäverna i tv:s Fem myror och därför är det skoj att dagens barn får bekanta sig med Magnus och Brasse i ett annat medium. Ett lyckat spel där barnen på ett fantasifullt sätt lär sig bokstäver och har skoj samtidigt.

Det snuviga spöket (KE Media)

• Ett spel som jag hade sett fram emot eftersom jag hört att svårighetsgraden varierade beroende på hur spelaren agerar. Men jag är lite besviken, det är svårt att förstå hur man ska ta sig fram i trollkarlen Bellinis hus. Vi kör ideligen fast och jag begriper faktiskt inte hur vi ska komma vidare.

Sy med Castor (Gammafon)

• Mina döttrar (5 och 7 år) älskar det här spelet. De syr, klipper, klär ut Castor etc. Samma underbara stämning som finns i Lars Klintings böcker har förmedlats till detta spel. Favoritmomentet är att klä ut Castor.

Julkalendern (Young Genius)

• Även i år ger SVT ut en cd-rom med julkalendern, denna gång med Ronny och Julia. Det finns ett spel för varje dag och några extraspel. Mycket av det som finns med i TV:s avsnitt återfinns i lucköppnaren.

Mysteriet på Greveholm (Young Genius)

• Nu finns en tredje del av Mysteriet på Greveholm. Handlingen utspelar sig hundra år före de tidigare äventyren och uppgiften är att hitta alla grevens porträtt. Spelet är sig likt med Sprak, prinsessan, betjänten och greven men kanske lite klurigare.

Äventyrarna Trean (The Learning Company)

• Äventyrarna Trean vänder sig till barn mellan 8 och 10 år med både lätta och svåra mysterier. Det gäller att ta sig igenom tre världar för att hitta två nycklar. På vägen dyker det upp frågor om matte, logik, geografi, naturvetenskap, läsförståelse och språk i olika svårighetsgrader. Kul spel för rätt åldersgrupp.

Kannan. Äventyr i riddarborgen (Levande Böcker)

• Kannan bygger på tv-programmet där skolklasser tävlade mot varandra. Här ska en riddare klara 20 banor på tid. I Rosenträdgården ska han fånga skatter och undvika rullande stenklot. När han klarat det blir det mattespel, rättstavning, memory eller ballongjakt. Lätt, tyckte tioåringen som är van vid svårare dataspel.