Sektionsordföranden Peter Eriksson tycker inte att det har kommit ut något bra av det nya lönesystemet som började tillämpas för två år sedan.

— Våra dåvarande lokala fackliga företrädare begrep inte vad de skrev på när de accepterade de individuella lönerna vid vårt företag. De borde ha gjort som i Skellefteå. Där sa förarna nej och fick behålla lönestegen.

Det är tre kriterier som används för de individuella lönerna vid Polarbuss: anställningstid, punktlighet och körskicklighet.

Nyanställda utan tidigare erfarenhet får 13 800 kronor i månaden. Det finns ingen slutlön.

Kriterierna är tillsammans värda 120-180 kronor utöver det generella påslaget som alla får.

Peter säger att de flesta tjänar 500-1 000 kronor mindre än vad de skulle få i andra bussbolag.

— Det är helt horribelt. Lönestegen borde finnas kvar med en slutlön. Möjligen skulle vi då kunna acceptera andra kriterier vid sidan om. Men då borde arbetsgivaren skjuta till pengar utanför potten för dessa kriterier.

De nuvarande kriterierna gillar han inte. Han kan inte heller komma på några andra som han tycker är bra.

— Flexibilitet är ett kriterium som har föreslagits. Men det skulle slå orättvist mot dem som är sjukskrivna eller har småbarn.

Peter säger att solidariteten försvinner bland arbetskamraterna när pengar ska fördelas individuellt.

— Vi har märkt att det bland oss finns de som rapporterar allt som sägs och händer till arbetsgivaren.

Sektionen har haft en namninsamling bland medlemmarna för att få bort de individuella lönerna. 80 procent av dem skrev på. Peter säger att fler instämmer i kravet men alla vågade inte skriva sitt namn på listan.

— De törs inte säga vad de tycker eftersom de är rädda för att det påverkar lönen. Det är kanske värst av allt. Diskussionen har förflyttats från lunchrummet ut på stan av rädsla för spionerande öron, säger Peter.

Skyddsombudet Lennart Strindlund berättar att sektionen till sitt senaste årsmöte bjöd in Polarbuss VD, Rolf Persson, för att diskutera de individuella lönerna. Han sitter med i Kommunförbundets förhandlingsdelegation för bussbolagen.

— Trots att 80 procent av medlemmarna skrivit på listan var det bara 5-6 stycken av dem som vågade yttra sig på mötet när Rolf Persson var närvarande.

I de senaste lokala löneförhandlingarna gick sektionen med på att tillsammans med arbetsgivaren diskutera hur lönesystemet ska kunna utvecklas. Den diskussionen har ännu inte börjat.

— Vi gick med på det trots att vi är emot individuella löner. Det var enda sättet att få mer pengar till potten. Vårt hopp står nu till att Kommunal centralt lyckas ändra avtalet med Kommunförbundet så att de individuella lönerna försvinner, säger Peter.

Rolf Persson tänker dock i Kommunförbundets förhandlingsdelegation försvara de individuella lönerna.

— Jag tycker att det är tokigt att vara nej-sägare. Jag hoppas att det finns en och annan bussförare som håller med om det.

Rolf Persson hoppas att sektionen ska leva upp till löftet om att konstruktivt bidra till att utveckla nuvarande lönesystem.

— Jag skulle vilja komma bort från det kollektiva hanterandet och istället utveckla en dialog med de enskilda förarna om deras löner och löneutveckling, säger Rolf Persson.