I kirurgavdelningens nya arbetsorganisation är Maj-Britt Telanders nya uppgifter en viktig del.

Hon skriver in och ut patienter. Innan de skrivs ut är det hon som tar kontakt med deras distriktssköterska, hemsjukvård och kommunens biståndsbedömare.

Maj-Britt ringer efter journalkopior från andra sjukhus. Hon faxar iväg remisser. Hon ringer till röntgen och ber dem ta fram röntgenbilder när doktorn ska titta på dem. Det är hon som ger patienterna tid för återbesök.

Hon tar emot alla telefonsamtal, svarar på en del och kopplar de andra vidare.

Hon tycker det är roligt och spännande att göra något nytt efter drygt trettio år i sjukvården. Men hon bad att få arbeta i den vanliga vården en helg på fem veckor, för att inte tappa kontakten med patientarbetet.

— Först var jag orolig för dataarbetet, men man lär sig, säger Maj-Britt Telander.

Kerstin Jonsson är Kommunals ordförande på sjukhuset. Hon ser detta som en öppning för undersköterskorna.

— Vi har till exempel ofta fått höra att en sjuksköterska måste sköta kontakterna med kommunen.

Modellen till projektet är hämtad från USA. En grundtanke är att sjuksköterskorna ska ha mer kontakt med patienterna.