Häpna och misstrogna blickar mötte mig varje torsdagskväll när jag stoppade ner pennskrin, rutat block och rusade iväg till Högalidsskolan för två timmar algebra, bråk, ekvationer och geometri. Vi var ett gäng föräldrar som nappat på rektorns pigga erbjudande om fyra dubbel timmar matte för oss med barn i högstadiet.

Så där satt vi och tittade på den gröna tavlan där den stora linjalen med sina svarta och röda streck hängde precis som den skulle, liksom den jättelika gradskivan. Mattelärare Anders Westman ritade trianglar och bråk och cirklar. Han lyckades få oss att klippa och vika figurer som friskade upp minnet om att vinkelsumman i en liksidig triangel alltid är 180 grader och alla vinklar där är lika stora. Och i en likbent triangel är två vinklar alltid lika stora.

– Alla rotationstrix i snowboard bygger på kunskapen om att två varv är 720 grader och ett halvt varv 180, fortsatte han och konstaterade glatt efter en knapp timme: ”Så då kan vi allt om hur man mäter vinklar!” Och det var nästan sant.

Att arean i ett parallellogram är lika med basen gånger höjden kommer jag kanske inte att behöva kunna så ofta. Men förkorta och förlänga bråk, skilja på blandad form och bråkform och räkna ut hur mycket 3/4 liter olja väger om 3/5 liter väger 564 gram — det är numera lätt som en plätt. Häromdagen hjälpte jag sonen att räkna procentökning på en rektangels area. Och det hade varit knepigt utan kursen. För dottern lyckades jag förklara hur man dividerar med liggande stolen — och alla föräldrar som sett hur det går till förstår min triumf! Och så fick jag se ett lärarrum inifrån till slut, det hade jag aldrig trott! Blir det en fortsättning så räkna med mig!

PS: Oljan väger 705 g. DS
(Kommunalarbetaren 4-2000)