I nära 15 år var Lars anställd i Swebus. Men i augusti förra året blev han arbetslös. Officiellt hävdar Swebus arbetsbrist sedan företaget förlorade trafiken i Uddevalla tillBussiVäst.

Men uppsägningen blev kulmen på flera år av hårda konfrontationer mellan företagsledningen och Lars som var klubbordförande vid SwebusiUddevalla.

En av hans tidigare arbetskamrater som vill vara anonym säger att Lars kan vara mycket tuff. Han gav cheferna mardrömmar när han försvarade sina arbetskamrater i alla lägen.

Lars tar det som beröm och ett erkännande för att han skött sitt fackliga uppdrag.

— Det är sant att jag kan vara tuff. Jag är inte rädd för att försvara våra avtal, säger han.

Men Lars säger att han från arbetsgivarhåll fått höra att han är en bråkmakare som inte missade den minsta lilla chans att försöka klämma åt cheferna.

För några veckor sedan avslutades den centrala förhandlingen mellan Kommunal och Swebus. Den bekräftade att Lars har gjort sitt vid företaget.

Han fick ett skadestånd för att Swebus, trots den påstådda arbetsbristen, kallat in timanställda under hösten utan att först erbjuda honom chansen till arbete. Lars fick också en ersättning för att han avsäger sig företrädesrätten till nya lediga arbetstillfällen i företaget.

Swebus har valt att lägga locket på om den uppgörelsen. Driftchefen Lars-Olof Friberg vill inte kommentera den överhuvudtaget.

Trafikchefen i Swebus Väst, Hans Båmstedt, säger att det inte stämmer att Lars Kalin fick sluta på grund av att han har varit fackligt aktiv.
— Vi har goda relationer med facket och har absolut inget emot dess företrädare. I övrigt vill jag inte kommentera uppgörelsen. Vi har som policy att inte uttala oss om individuella fall. Jag hänvisar till vårt motiv för uppsägningen som är arbetsbrist, säger han.

Lars har vid två tillfällen efter uppsägningen sökt jobb hos Uddevalla Omnibus Han har fått nej båda gångerna.

— Jag får höra både från Swebus och Uddevalla Omnibuss att jag är en duktig chaufför. Men de vill ändå inte ha mig i företaget. De tycker att jag är för jobbig som facklig företrädare, säger Lars.

Enligt Lars-Göran Salevik, VD för Uddevalla Omnibus, har Lars Kalins fackliga uppdrag inte med saken att göra.

— Han uppfyller helt enkelt inte de krav jag ställer på dem som ska vara anställda i företaget. Visserligen är han en bra chaufför. Men han är omöjlig att ha anställd eftersom han gör sig ovän med alla.

Enligt Lars-Göran Salevik byter bussbolagen information mellan varandra om anställda som söker jobb. I Lars Kalins fall behövs det inte. Han är så välkänd att ingen arbetsgivare i trakten vill anställa honom.

— Möjligtvis kan han få jobb i Stockholm där han inte är lika känd.
Lars har fått stöd både av sina tidigare arbetskamrater i Swebus och av Kommunals avdelning Väst. Avdelningsordföranden Jan Sundberg som även är klubbordförande vid Göteborgs Spårvägar tycker att det är hemskt att en facklig företrädare kan bli behandlad på ett sådant sätt som Lars Kalin har råkat ut för.

— Det låter som 1900-talets början när någon utsätts för svartlistning och yrkesförbud, säger han.

Anställda inom Swebus Väst som Kommunalarbetaren talat med väljer dock att ligga lågt med kommentarer i tidningen.

— Det är hemskt det som har hänt. Men skriv inte att jag har sagt det. Jag vill ha mitt jobb kvar. Det skrämmer mig också att facket är så tandlöst att det inte kan hindra arbetsgivaren att göra sig av med duktigt fackligt folk, säger en facklig företrädare som vill vara anonym.

Ombudsman Robert Westberg från Kommunal som deltog i den centrala förhandlingen beklagar att Lars Kalin inte kan fortsätta som anställd vid Swebus.

— Men tyvärr hade konflikten mellan honom och företaget gått för långt. I stället nådde vi en uppgörelse som trots allt alla parter ställer upp på, säger han.

Lars Kalin känner sig bitter men inte knäckt.

— Jag ångrar inte mitt fackliga uppdrag. I 30 år har jag arbetat fackligt. I Swebus har jag arbetat fackligt sedan 1985. Det är en hederssak att få förtroendet att företräda arbetskamraterna. Jag är stolt över att ha fått den möjligheten, säger Lars Kalin.