Här är hemtjänsten som gick från botten till toppen – med delat ledarskap
Personalens bemötande och kompetens har gjort att hemtjänsten i Grästorp har gått från botten till toppen på hemtjänstindex över alla Sveriges 290 kommuner.
– Utbildning i att lära känna oss själva är en viktig del i det här, säger Emma Rydhammer, undersköterska och gruppledare.
Det är samarbetet i gruppen och något de kallar självledarskap som ligger bakom att hemtjänsten i Grästorp utsetts till ”årets klättrare” i SPF Seniorernas hemtjänstindex 2024, som mäter hur kommunerna levererar hemtjänst ur ett seniorperspektiv.
”Vi vet vad vi pratar om”
Undersköterskan Emma Rydhammer berättar att de för ungefär två år sedan införde en rad nya system för arbetet. En del är att de är tre undersköterskor som delar på gruppledarfunktionen i hemtjänstgruppen.
– Jag tror att det har påverkat i den här undersökningen. Dels att vi jobbar både inne och ute, förstår verksamheten och har en relation till brukarna. Vi vet hur vi bäst lägger upp rutter och gruppen vet att vi vet vad vi pratar om, säger Emma Rydhammer, som är en de tre gruppledarna.
Det handlar om att lära känna sig själv och hur man reagerar i olika situationer, att observera sina egna känslor och lära sig hur man inte tar dem vidare mellan olika brukare.
Hon stortrivs med att variera arbetet som undersköterska ute i hemtjänsten med gruppledarfunktionen:
– Det är toppen att ha båda delar. Som undersköterska tycker jag om det personliga mötet, men jag tycker också om att hålla i logistik och det är väldigt tillfredsställande att få möjlighet till båda bitarna.
Utbildning i självledarskap
Den del som vägt tungt för Grästorps klättring från plats 233 till 4 i hemtjänstindex är personalens bemötande, punktlighet och kompetens. Emma Rydhammer lyfter fram personalens utbildningar i självledarskap som en viktig del.
– Det handlar om att lära oss hantera olika situationer i arbetet. Att lära känna sig själv och hur man reagerar i olika situationer, att observera sina egna känslor och lära sig hur man inte tar dem vidare mellan olika brukare. Det grundar sig i att man förstår sig själv. Vad reagerar jag på? Vad triggar mig?
”Vilken energi tar vi med oss?”
Personalen har också gjort upp spelregler för gruppen där de försökt spalta upp hur de vill ha det på arbetsplatsen:
– Även om du haft en dålig morgon hemma är du på jobbet när du kommer hit, och får bete dig därefter. Vi är här för att göra vårt jobb och alla turer ska göras. Vi ska tänka på vilken energi vi tar med oss in, säger Emma Rydhammer.
Emmas tips till andra hemtjänstgrupper – så lyckades vi:
- Satsa på personalgruppen. Det är här det startar.
- Tydlighet och rutiner skapar trygghet. När alla vet vem som gör vad blir uppgifter inte hängande i luften.
- Kommunikation. Allt kanske inte alltid kan bli som arbetsgruppen önskar men då är det viktigt att få förklarat varför det inte går.
SPF Seniorernas Hemtjänstindex mäter hemtjänstens kvalitet i alla Sveriges kommuner. Indexet bygger på offentliga data. Resultatet mäts inom fyra delområden: information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling.