I dag beslöt Umeå kommun, länstrafiken och Transdev att planera för att åter öppna framdörrarna på bussarna.

– Vårt mål är att det ska ske under andra kvartalet i år. Transdev har nu uppdraget att se till att detta kan genomföras, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommunföretag, UKF.

Anna-Karin Vännman fothälsar på Abel Seyoum .

Covid-19

Mindre stress tack vare coronakrisen

Arbetsmiljö

Enligt honom ska Transdev göra detta i samråd med förarna för att hitta en lösning som även de kan acceptera.

– Ytterst är det Arbetsmiljöverket som får pröva om en sådan lösning kan godkännas. Så går det också till på andra håll i landet, fortsätter han.

Redan innan pandemin flyttades kortläsarna bak i bussarna i stadstrafiken. Det var på initiativ av Anna-Karin Vänman, som är ordförande i trafikklubben i Kommunals sektion i Umeå.

I slutet av mars stängdes framdörrarna för på- och avstigning.

Men enligt Fredrik Forsell är det angeläget att få öppna framdörrarna igen.

– Dels av ekonomiska skäl. Vi förlorar intäkter på grund av stängda framdörrar. Men också för att bussförare är ett viktigt serviceyrke. De ska förutom att köra buss, sälja biljetter samt ge stöd till resenärer som har frågor eller behöver annan hjälp.

Det måste väl vara den bästa servicen vi kan ge våra resenärer, att de kommer fram i tid.

Anna-Karin Vänman, bussförare

Samma sak säger Harriet Söder, vd i länstrafiken, som har bussar med öppna framdörrar för att resenärer ska kunna blippa sina kort vid en kortläsare vid dörren för att senare kliva på bak i bussen.

– Jag förstår och respekterar förarnas motstånd mot att öppna framdörrarna för på- och avstigning. Men vi vill göra detta möjligt för våra resenärers skull. De ska enkelt kunna ställa frågor eller få stöd av bussförarna. Det handlar om att ge bra service.

Anna-Karin Vänman fnyser när hon hör argumentet om att öppna framdörrar behövs för att ge service åt resenärerna.

– Vi ger service också i dag. Det är fullt möjligt att gå fram till avspärrningskedjan bakom föraren för att ställa en fråga och få svar. Andra ställer sig vid framdörrarna vid en hållplats. Då öppnar vi så då kan vi hjälpa till med svar på deras frågor. Det måste handla om ekonomi, girighet. Jag tycker att det är helt galet.

Anna-Karin Vänman säger att sedan framdörrarna stängdes kan hon hålla tidtabellen. Och det för första gången sedan hon började köra buss 1980.

– Det måste väl vara den bästa servicen vi kan ge våra resenärer, att de kommer fram i tid.

159 förare

För ett par dagar sedan skrev 159 av 160 förare i Umeå en debattartikel i Folkbladet där de uppmanar kommunen, länstrafiken och Transdev att släppa planerna på att öppna bussarnas framdörrar.

De hänvisar till blänk och reflexer som finns i skyddsglasen, vilket kan vara trafikfarligt och orsaka allvarliga olyckor.

Anna-Karin Vänman säger att förarna inte kommer att ge sig.

– Vi kommer att göra allt för att stoppa planerna på att öppna framdörrarna igen, säger hon.