Han berättar om körupplevelsen 06.13 i söndags:

– Det är stort, det är långt, det fyller ju tre bussar med folk. Det är enormt mycket större än en buss.

Stefan är liksom samtliga nya spårvagnsförare i staden före detta bussförare. Han berättar att flera hundra personer sökte de 40 nya spårvagnsförarjobben. Det är det privata företaget Vy Buss som anställer förarna som nu kör den 5,5 kilometer långa Linje 1 från Clemenstorget i centrala staden, via sjukhuset nordost upp till Brunnshög och ändstationen ESS, en stor forskningsanläggning. Simultanförmåga, förmåga att fokusera blicken, matematikkunskaper och psykologsamtal var bland det som avgjorde vilka som skulle få jobben.

Den nya spårvagnen i Lund.

Hur skiljer sig jobbet som spårvagnsförare åt från att köra buss?

– Det är ju som natt och dag! Det går inte att jämföra. För det första så kör spårvagnen rakt fram, du kan liksom inte välja en annan väg. Du kan inte göra mer än att bromsa i princip. Det är den största skillnaden. Sedan är det mycket annat, man har ett helt annan interiör, man kör ett set som är 33 meter långt. Det är ett helt annat tänk, man kommer aldrig i kontakt med någon passagerare, man sitter i sin kabin med stängd dörr.

Han beskriver känslan som fantastisk och tror att just det faktum att det var något nytt, något historiskt, bidrog till att så många sökte jobben.

Stefan berättar att han som skyddsombud bland annat fått kravspecificera förarplatsen. Han har varit med i projektet i tre år.

– Jag har varit med innan banan blev lagd. Det har varit en intressant resa! Att vi ser bra, att vi sitter bra, att vi inte får massa reflexer på kvällarna. Alla de här grejerna.

Han säger att man nu kommer in i nästa fas när Åsa-Hanna, Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno och Saxo Grammaticus (namnen på de sju spårvagnarna) rullar ut i reguljär trafik. Stefan har redan fått ett inspel om att förarens körorder sitter lite tokigt.

– Det känns som att vi på det hela taget har hamnat rätt, men sedan är det alltid små detaljer som vi ska ändra på. 

Stefan Qvick har skolat om sig från bussförare till spårvagnsförare.

Han berättar vidare att spårvagnsförarna i Lund fick testköra uppe i Stockholm och att flera förare i Stockholm var nere i Lund som stöd under premiären.

Hur var själv invigningsturen, var det nervöst?

– Nä!

Här finns spårvagnstrafiken

I följande städer finns reguljär spårvägstrafik: Göteborg, Lidingö, Lund, Mölndal, Nacka, Norrköping, Solna, Stockholm, och Sundbyberg. Kommunal organiserar förarna i Göteborg, Mölndal, Lund och Norrköping. I Stockholmsregionen är spårvagnsförarna med i Seko.