Utbildning stärker personliga assistenter
Synka är en webbaserad utbildning inom personlig assistans. Assistenterna Annika Salomonsson och Susanne Dettervall har just gått kursen.
– Utbildningen tar upp frågeställningar som finns dagligen i vårt arbete. Jag är enbart positiv, säger Annika Salomonsson.
Utbildningar som riktar sig till personliga assistenter är en bristvara, trots att många genom åren pekat på behovet. Men i våras drog Ifa, Intressegruppen för assistansberättigade, i gång konceptet Synka, en webbaserad utbildning som riktar sig till fyra aktörer på området: assistenter, assistansanvändare, arbetsledare och assistansanordnare.
Tanken är att assistansföretag och kommuner anmäler sig till utbildningen och ger möjlighet för alla grupper att delta. Det gjorde assistansföretaget Omsorgsfamiljen, där Annika och Susanne arbetar i Norrköping.
– Utbildningsnivån hos personliga assistenter är väldigt olika. Man kan ju i stort sett komma in direkt från gatan och börja jobba som personlig assistent men många är också utbildade. Utbildning är något som vi länge velat skulle komma i gång, säger Susanne Dettervall, som själv är undersköterska och även skyddsombud.
Lärde ni er något ni inte redan visste?
– Ja, utbildningen ökar förståelsen för hur viktig samsynen är mellan de fyra olika grupperna. Den tar upp knepiga situationer som kan uppstå, vilket det ofta gör i det här yrket. Och vi har lärt oss mycket om de olika lagarnas betydelse, säger Annika Salomonsson som rekommenderar alla i yrket att försöka förmå arbetsgivaren att skaffa hem utbildningen.
Om utbildningen
- Tar ungefär en timme och kostnaden är 295 kronor för assistenterna men gratis för brukare, arbetsledare och assistansanordnare.
- Finns även på arabiska och engelska.
- Som uppföljning av kursen finns handboken Synkaguiden.
- Läs mer på: synka.org.