Yoseph Yohannes, som också är huvudskyddsombud för Kommunal, kör linje 179 mellan Vällingby centrum och Sollentuna station. Trängsel har blivit ett stort problem på linjen.

– Den passerar många socioekonomiskt utsatta områden. Många saknar andra alternativ än buss, de har inge elcyklar, de har inte bil, de måste åka buss till och från jobb och skola. Det är en politisk fråga.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer handlar om att jobba hemifrån och undvika kollektivtrafiken, vilket också SL (kollektivtrafiken i Region Stockholm) uppmanar resenärerna till. Detta irriterar Yoseph Yohannes eftersom det inte fungerar för alla och han oroar sig för att resenärer ska smitta varandra.

– Jag har inte råd att köpa bil. Bussen är mitt enda sätt att förflytta mig, annars har jag inte ett jobb. Jag kan inte jobba hemifrån när jag är bussförare, jag kan inte jobba hemifrån om jag är lokalvårdare i Sollentuna men bor i Rinkeby.

För att undvika trängsel på bussarna har bussförarna fått en så kallad covidknapp som de ska trycka på när varannan stol i bussen är upptagen. Då skyltar bussen om till ”Fullsatt buss”. Under en vecka larmade förarna på linje 179 på knappen över 400 gånger, har andra medier rapporterat.

Men trots denna knapp är det ofta så att alla sittplatser är upptagna samt att det står folk i gångarna, säger Yoseph Yohannes. Han menar att resenärer kliver på bussen när han stannar för att släppa av folk.

– Allt ansvar hamnar hos oss bussförare, vi blir ordningsvakter. Jag kan inte tvångsstänga dörrarna när det är trängsel, då klämmer jag någon. Det är en stress att jag ska klämma någon. Det är en hopplös situation för oss bussförare.

Jag har inte råd att köpa bil. Bussen är mitt enda sätt att förflytta mig, annars har jag inte ett jobb.

Yoseph Yohannes

Yoseph Yohannes säger att han saknar extrabussar i rusningstrafik. Men SL kan inte göra mer än de gör, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

– Vi har väldigt täta turer på den linjen, fem minuter i rusningstrafik och som mest 10 minuter.

– Det är en svår situation för våra bussförare men vi kör så mycket trafik som vi har möjlighet att göra. Arriva säger också att det finns inte plats att sätta in fler bussar. Vi kan bara fortsätta uppmana folk att undvika att resa i rusningstrafik och att inte bidra till trängsel.

Han är medveten om problemet med att människor i vissa områden är mer beroende av kollektivtrafiken än i andra, därför sätter de in så många bussar som möjligt.

Claes Keisu säger att antalet gratisåkare ökat nu när resenärer kliver på bak i bussen och inte måste blippa sin biljett, vilket också bidrar till ökad trängsel. Yoseph Yohannes tycker, liksom Kommunal och Socialdemokraterna i Region Stockholm föreslagit, att det ska finnas viseringsapparater vid bakre dörrarna.

Varför har ni inte det?

– Av olika skäl. I normala fall kliver man på fram. Vi har avtal där entreprenören får betalt per viserad biljett. Där har föraren en roll att kontrollera att det sker biljettvisering. I Göteborg har man påstigning bak men där är det fler som struntar i att visera. Vi tror att det skulle öka fuskökandet och minska våra intäkter.

Bussförare har också varit en utsatt grupp när det gäller covid-19. Stängda framdörrar har minskat oron hos bussförarna, men när det är trångt på bussen finns ändå rädsla för att bli smittad, säger Yoseph Yohannes. Stängda framdörrar har dock även fått bort ett annat stort arbetsmiljöproblem för bussförare.

– Hot- och våldssituationer har minskat drastiskt under covid-19, det är nästan obefintligt, för det finns ingen kontakt med passagerare, säger Yoseph Yohannes.