Kommunal oroas över att Skånetrafiken och bussföretagen som kör för dem kan försöka kringgå Arbetsmiljöverkets beslut om stängda framdörrar i bussarna. Enligt Kommunal pågår diskussioner om att istället ha plexiglas vid förarplatsen för att skydda från smitta.

– Vi undrar vad syftet med att diskutera plexiglas är. Vilken är baktanken? Vi ser inte plexiglas som en lösning, säger Rosa Andersson, bussförare vid Vy Buss och regionalt skyddsombud för Kommunal i Skåne.

Rosa Andersson.
Rosa Andersson.

Mattias Hennius, presschef vid Skånetrafiken, förnekar att de är inblandande i diskussioner om plexiglas i bussarna.

– Inte just nu. Vi respekterar Arbetsmiljöverkets beslut och har inga planer på att försöka kringgå det. Men diskussionen kan ju dyka upp längre fram. Kanske inte för att vi tycker det, men kanske någon annan aktör eller myndighet. Det är trots allt ganska dramatiska tider, säger han.

Gustav Jansson, affärschef för Vy Buss i Lund, säger att de inte har tagit ställning till plexiglas som ett alternativ till stängda framdörrar.

– Men vi har sagt till Arbetsmiljöverket att vi kommer att göra riskanalyser kring alternativa lösningar. Det kan vara plexiglas eller något annan lösning. Men vi har inte kommit igång med det arbetet, tillägger han.

På andra håll i landet finns också tankar om att montera plexiglas i bussarna. Plexiglas finns redan på plats i bussar i Boden och på Gotland.

Kommunals ombudsman Mario Gavran är mycket kritisk till detta.

– Det finns trafikhuvudmän och företag som öppet säger att plexiglas behövs för att de inte ska förlora intäkter. De borde skämmas som sätter pengar före bussförarnas hälsa.

Vi vill så snabbt som möjligt komma tillbaka i normalläget där föraren kan ha kontakt med passagerarna när de kliver på. Det går inte om föraren sitter bakom ett plexiglas.

Mario Gavran, Kommunal

Mario Gavran menar att det inte är utrett hur effektivt plexiglas är när det gäller att hindra smittspridning eller hur det påverkar trafiksäkerheten.

– En förare måste exempelvis kunna se i backspegeln utan problem. Risken är att ett plexiglas som sitter i vägen försvårar detta.

Mario Gavran har hört argument om att stängda framdörrar inte fungerar i busstyper med bara en dörr.

– Men då får de ersätta dessa bussar med andra fordonstyper så länge som pandemin pågår. Förarnas hälsa och säkerhet måste alltid komma i första ledet, säger han.

Mario Gavran ser en risk i att plexiglas kan bli en permanent lösning för att minska risken för hot och våld, till exempel vid kontanthantering. Han tycker att det vore att sänka yrket från att vara ett serviceyrke till att bara köra buss.

– Vi vill så snabbt som möjligt komma tillbaka i normalläget där föraren kan ha kontakt med passagerarna när de kliver på. Det går inte om föraren sitter bakom ett plexiglas, säger han.