Ett beslut från Arbetsmiljöverket väntas komma nästa vecka. I går var de på plats för att inspektera lösningen där förare sitter bakom en plexiglasskiva.

Den konstruktionen i sig verkar kunna accepteras av Arbetsmiljöverket för att begränsa smittspridning.

– Men vi måste utreda hur detta påverkar brand- och trafiksäkerheten, säger Åsa Sjöström Ross.

Därför är även Arbetsmiljöverket centralt inkopplad på ärendet.

Deras beslut kan påverka andra 6:6a-anmälningar om stängd framdörr i bussar.

– Om nu inte lösningen med plexiglasskiva godkänns ur säkerhetssynpunkt så återstår inget annat än att vi kräver att framdörren ska vara stängd, säger Åsa Sjöström Ross.

Det var Kommunals regionala skyddsombud, Björn Lundström, som lämnade en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket med krav om att bussarna i Boden ska köra med stängd framdörr.

– Det är viktigt för att minimera risken för att bussförarna smittas när passagerare kliver på, säger han.

Björn Lundström.
Björn Lundström.

Bolaget som kör i Boden, Citybuss, kör också trafik i Piteå. Där körs bussarna med stängd framdörr. Kommunen har beslutat att trafiken där tills vidare ska vara avgiftsfri.

Men i Boden sa Citybuss nej till Björn Lundströms krav.

De hänvisade till Bodens kommun som är huvudman för trafiken där.

Kommunen sa nej till att köra med stängd framdörr eftersom det skulle innebära minskade intäkter. 

– Vi är inte i det ekonomiska läget att vi kan gå med på avgiftsfri trafik. Det handlar inte bara om minskade biljettintäkter utan också om att vi i det läget måste kompensera Citybuss för de intäkter de förlorar i vårt incitamentsavtal med dem, säger Ellinor Isaksson, chef för trafikenheten i Boden.

Ellinor Isaksson avfärdar också möjligheten att flytta kortläsarna längre bak i bussarna, som har föreslagits av Kommunal.

– Det skulle bli för dyrt att dra nya kablar. Den åtgärden skulle ändå ta 6-8 veckor att genomföra så det är ingen snabb lösning för att begränsa coronasmitta, säger hon.

Ellinor Isaksson tillägger att Arbetsmiljöverkets beslut kan få stora konsekvenser för Bodens ekonomi.

– Redan nu förlorar vi omkring en tredjedel i minskade intäkter på grund av färre resande, säger hon.

Enligt Björn Lundström är stämningen bland bussförarna i Boden lite avvaktande inför Arbetsmiljöverkets beslut.

– De reaktioner jag mött är att plexiglasskivan i alla fall är bättre än ingenting, säger han.

Björn Lundström kan acceptera ett beslut från Arbetsmiljöverket om att godkänna plexiglas som ett alternativ till stängd framdörr.

– I så fall kommer vi att driva detta krav mot andra bussbolag i Norrbotten som i dag kör med öppen framdörr och utan plexiglas som kan skydda föraren mot smitta. Men om Arbetsmiljöverket säger nej står vi kvar vid vårt krav om stängd framdörr som enda lösning, säger han.