Coronakrisen har minskat resandet. Pablo Cozzi säger att många av spårvagnarna går nästa tomma. Därför tror han inte att samma trafikkaos kommer att uppstå som i Stockholm när trafiken där minskades. Neddragningen i Göteborg blir heller inte lika kraftig.

– Minskningen behövs på grund av den stora bristen på förare. Normalt har vi omkring 30 förare borta varje dag på grund av sjukdom eller vab. Nu saknar vi 110 förare varje dag. Det är en sjättedel av alla förare som är borta. Trafiken måste anpassas efter det, säger Pablo Cozzi.

Han tillägger att alternativet hade varit att förarna fick köra i 10-timmars pass för att upprätthålla nuvarande trafik.

– Det orkar vi inte, säger Pablo Cozzi.

Tack vare neddragningen finns ett litet överskott på ett 20-tal fast anställda förare som kan hoppa in som extraresurser om det skulle saknas folk på någon linje.

– Vi kan till och med låta förare vara lediga om de behöver.

Timanställda har enligt honom fått information av företaget om att de i det här läget inte kommer att få köra lika ofta som vanligt, de kan söka arbete på annat håll under tiden som sommartidtabellen gäller.

– Men läget kan snabbt förändras om många fler av de fast anställda blir sjuka, säger Pablo Cozzi.