Stockholm gick i tisdags ut med en rekommendation att alla resenärer som reser med buss går på och av genom de bakre dörrarna. Skälet är att skydda bussförare från att smittas av coronaviruset. Flera andra huvudmän i landet har gjort liknande åtgärder, men några har valt att låta främre dörren vara öppen som vanligt, bland andra Skånetrafiken, vilket KA skrev om i går. Där har skyddsombud gjort en gemensam 6:6a-anmälan.

Nu håller Kommunal på att kartlägga vilka huvudmän som valt att inte vidta några åtgärder.

– Det finns huvudmän som struntar fullkomligt i att skydda våra bussförare. Vad är det som gör att man inte vill prioritera den här gruppen? säger Mario Gavran, ombudsman på Kommunals förbundskontor.

Han tror att det är pengarna som styr.

– Det kan inte vara något annat än pengar. Man sätter ekonomin framför allt annat helt enkelt, säger han.

Kommunals ordförande Tobias Baudin gick ut i början av veckan och uppmanade alla ansvariga bör busstrafiken att stänga främre bussdörren.

– Stannar bussarna blir det svårt för välfärdsarbetarna att ta sig till sina jobb, då stannar hela Sverige, sa han till Aftonbladet.

Baudin sa också att politikerna borde gå in och ta ansvaret för ett eventuellt ekonomiskt bortfall.

Vid 13-tiden på fredagen skickade Kommunal ett pressmeddelande med en lägesrapport över hur huvudmännen agerar. Den visar att ungefär hälften av dem inte stänger dörrar och att ännu färre spärrat av de främre sätena. I Mellersta Norrland och inom Svealandstrafiken har skyddsombud också lagt 6:6a-anmälningar.

– Det är fullkomligt horribelt att man på detta sätt prioriterar pengar framför människors hälsa. Det är inte rimligt att förare ska behöva möta alla passagerare som ska in och visa biljett längst fram i bussen. Det är en exceptionell situation just nu och alla måste ta sitt ansvar, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal, i pressmeddelandet.

Fotnot: Se hela listan över hur huvudmännen agerar här (extern länk).