Väderfenomen Anna Fock, (Natur & Kultur)
Igor växer upp i ett samhälle i södra Uralbergen. Han hittar en av sina vänner död och det påverkar honom resten av hans liv. Beskrivningar av döende natur och missbildade människor vävs samman med nykära miljöaktivisters kamp för ett annat Ryssland. En otäck känsla av en tidigare katastrof genomsyrar hela romanen. Det är fattigt, skitigt och fult och kusligt bra beskrivet. Fattigdomen gör människorna till lätta offer i en kamp där de riskerar livet för bättre villkor för sina familjer
Susanna Lundell
Som ett brev på posten Robert Nyberg, (Kartago)
I en tid när det som sker runt omkring blir mer absurt för varje dag som går känns det skönt att kunna vända sig till Robert Nyberg. Han lyckas vända nedskärningar, nyliberalism och värdelösa arbetsvillkor till bilder man varsamt vill riva ut och sätta i ram. Bästa julklappstipset är att köpa boken till sig själv, rama in sin egen favorit och sedan ge bort andra inramade bilder till nära och kära.
Catarina Berglund
Min mamma hade många inneboende Lena Kallenberg (Karneval förlag)
En varm skildring av arbetarklass i Stockholm på 60-talet, utifrån en flickas ögon och öron. När Sols pappa sticker hyr hennes mamma ut rum i lägenheten till arbetskraftsinvandrare som jobbar i industrin och hamnen. Det öppnar en ny värld för Sol men det är inte bara enkelt. Boken fångar tidsandan och Stockholm väl.
Cecilia Alstermark
Fyra noveller om vänskap (Novellix)
En perfekt julklapp till bästa vännen är denna ask med fyra noveller om vänskap (som även kan köpas styckvis). De är skrivna av fyra hyllade författare: Sara Stridsberg, Rachel Cusk, Lisa Taddeo och Chimamanda Ngozi Adichie. De är mycket olika varandra och jag är förtjust i alla, men särskilt Sara Stridsbergs ”Vi var rovdjur” i kär Stridsberg-anda.
Cecilia Alstermark
Körsbär i snön Sanna Tahvanainen (Schildts & Söderströms)
När vi pratar om författaren Sylvia Plath handlar det ofta om hennes självmord. Den här romanen fokuserar på den 21-åriga Sylvia som får praktik på magasinet Mademoiselle i New York. Hon vill skriva en roman, träffa män, leva fullt ut. Inom henne finns också den svarta ”Panikfågeln” och en känsla av klassutanförskap.
Cecilia Alstermark
Mitt storslagna liv Jenny Jägerfeld (Rabén&Sjögren)
Sigge flyttar med mamma och syskon till mormor Charlotte som driver pensionat och har mängder av uppstoppade djur. Det handlar om att en flytt kan ge en chans att förvandla ett värdelöst liv till ett storslaget, om vänskap, om att bli osams och om att våga vara sig själv. Nominerades välförtjänt till Augustpriset i barnboksklassen.
Catarina Berglund
Allt jag inte kan säga Emilie Pine (Wahlström & Widstrand)
Översättning: Matilda Södergran
Emilie Pines debutbok är omistlig för varenda syster, mamma, väninna och vuxen dotter. På ett mycket fint sätt skriver hon om att vara dotter till en alkoholist, att vara ofrivilligt barnlös, att växa upp i fattigdom, att vägra äta, att bli våldtagen, att gå in i klimakteriet. Trots svåra ämnen känns läsningen aldrig för tung, hon skriver både gripande och roligt.
Cecilia Alstermark
Elsa Beskows sagoskatt – Tuselull Elsa Beskow (Bonnier Carlsen)
En samlingsvolym som innehåller såväl favoriter som ”Blomsterfesten i Täppan” som mer okända sagor, verser och visor. Visst kan texterna kännas ålderdomliga för ett barn i dag men det finns en charm i att läsa samma sagor generation efter generation. Inte minst lär de vackra bilderna tilltala både stora och små läsare.
Cecilia Alstermark
I rörelse Athena Farrokhzad (Albert Bonniers förlag)
Perfekt för den som tycker att poesi är svårt! Farrokhzad diktar om kampen för ett annat samhälle och hur det är att leva med erfarenheter av flykt och att ”vissa kroppar alltid vittnar om döden de undkommit”. Ofta vackert och sorgset, ibland roligt. Bäst är de mer lågmälda dikterna till vänner och familj, de som finns för att ”det också i grymma tider ska finnas sånger om annat än grymhet”.
Mira Hjort
Talande blommor. Blomsterspråkets ABC Isabel Kranz (Ersatz)
Översättning: Joachim Retzlaff
Blommor kan vara koder, metaforer, stå för hjärtats sanna språk eller vara sexualitetens tecken (blommorna är ju onekligen växternas könsorgan). I en vacker bok med underbara illustrationer får vi ta del av hur blommor ­använts i bland andra Monty Pythons flygande cirkus, Hitchcocks ”Studie i brott”, Stieg Larssons ”Män som hatar kvinnor” och förstås – ”Mrs Dalloway” av Virginia Woolf, som själv tar hand om ­luktärterna. En bok att försvinna i.
Catarina Berglund