Skyddsombudens krav finns med i en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. De vill ha dubbelbemanning under rusningstid, kvällar och nätter på bussar som kör på utsatta linjer. Bakgrunden är flera fall av hot eller våld på bussarna.

Enligt Keolis egen statistik har bussförare i Borlänge utsatts för 24 fall av hot eller våld hittills i år, varav sju under den senaste månaden.

Områdeschefen Pär Karlsson vill inte kommentera skyddsombudens krav utan hänvisar till det skriftliga svar Keolis skickat till Arbetsmiljöverket med anledning av 6:6a-anmälan.

I svaret skriver Keolis att det finns rutiner för hur föraren ska agera vid hot- eller våldssituationer. Då ska hen larma Trafikövervakningen via överfallslarmet vid förarplatsen. Trafikövervakningen kallar då på polis. Förare har också rätt att bara köra förbi hållplatser om situationen där verkar vara hotfull.

Hot och våld kan inträffa vid betalning och avisering av biljetter. Keolis skriver att kontanthantering ska upphöra från den 1 april 2020.

Keolis skriver att de därför gör bedömningen ”att det inte finns fog för dubbelbemanning av bussarna i Borlänge.” Däremot lovar företaget att informera förarna om de larmvägar som finns samt ha arbetsledning tillgänglig för förare som behöver prata av sig. Skyddsombudet Kent Sjöberg är inte nöjd med svaret.

– Kontanthanteringen har redan avskaffats på bussarna i Borlänge. Ändå har hot eller våld eskalerat. Keolis beslutade för ett år sedan att övervakningskameror ska installeras på bussarna. Men inget händer. Därför kräver vi nu dubbelbemanning tills kamerorna har installerats, säger han.

Arbetsmiljöverket ska med anledning av 6:6a-anmälan göra en inspektion nästa vecka vid depån för Keolis bussar i Borlänge.