Annonskampanjen ska pågå under två veckor, med bland annat en kampanjfilm i teve och annonser i sociala medier och lokaltidningar. Men arbetet fortsätter även efteråt där man från SKL:s sida framför allt kommer inrikta sig på att stötta kommunerna och räddningstjänsterna i att bli bättre på att underlätta för dem som redan arbetar i kommunen att också ta anställning som deltidsbrandman. 

– Det är en förutsättning för att det ska kunna bli fler deltidsbrandmän. Att huvudarbetsgivaren är beredd att släppa iväg sina anställda från det vanliga jobbet när det går ett  larm, säger Jeanette Hedberg.

Kampanjen är ett samarbete mellan arbetsgivarorganisationerna SKL och Sobona, fackförbunden Kommunal, Brandmännens Riksförbund (BRF) och Vision samt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Kommunal hoppas att kampanjen ska ge effekt.

— Vi hoppas att fler ska vilja bli deltidsbrandmän, att de får möjlighet att bli det och att de blir medlemmar i Kommunal, säger Kommunals ombudsman Susanne Gällhagen.

Kommunal får höra ibland att just arbetsgivarna sätter käppar i hjulet.

–  Vi ser att det finns rätt många som vill bli deltidsbrandman men som inte riktigt får för sin arbetsgivare. De har svårt att kombinera det med sitt ordinarie jobb, säger Susanne Gällhagen.

Jeanette Hedberg, SKR.

Vi behöver på olika sätt att lyfta fram hur meriterande och attraktivt det är att vara beredskapsbrandman.  Marknadsföra yrket bättre.

Jeanette Hedberg, SKL

Några siffersatta mål med kampanjen finns inte. Exakt hur många deltidsbrandmän som saknas är oklart. Enligt MSB har nästa fyra av fem räddningstjänster svårt att rekrytera deltidsbrandmän.

Enligt en analys från BRF saknades det förra året cirka 1 200 deltidsbrandmän för att komma upp i ”dräglig arbetsstyrka”. Men det krävs mer än dubbelt så många nya deltidsbrandmän, enligt BRF, om räddningstjänsterna ska klara av bränder i pressade lägen.

Kommunals Susanne Gällhagen kan inte svara på om den analysen stämmer:

– Jag vet inte riktigt vad den analysen bygger på. Men att det fattas folk, det vet vi.

Jeanette Hedberg, på SKL, tror att det måste till flera åtgärder för att locka fler till uppdraget.

– Vi behöver på olika sätt att lyfta fram hur meriterande och attraktivt det är att vara beredskapsbrandman.  Marknadsföra yrket bättre. Beskriva hur det funkar, beskriva vilka ersättningar och villkor som gäller.