Det var i lördags bilden dök upp på sociala medier. En busschaufför vid en ändhållplats i Värmdö utanför Stockholm satt på knä i sin buss och bad.

Bilden spreds snabbt och ledde till flera artiklar i det som brukar beskrivas som högerpopulistisk media. Kvinnan som tagit bilden ska, enligt egen utsago, ha velat gå på bussen innan avfärd men inte fått kontakt med busschauffören. När det väl var dags för avgång uppstod någon form av argumentation vilket ledde till att kvinnan ringde en bekant och tog sig från platsen för egen maskin.

I måndags uppmärksammades händelsen av det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons som är högst politiskt ansvarig för kollektivtrafiken i Stockholms län. På sin Facebooksida skriver han att uppgifterna, om de stämmer, är ”helt uppåt väggarna”.

”Händelsen kommer att utredas och jag vill även ha ett klargörande kring hur och när man som anställd får utöva religiösa aktiviteter, oavsett det är ombord på fordon eller på annat sätt ute i trafiken”, skriver Kristoffer Tamsons på Facebook.

Kristoffer Tamsons inlägg.

­Yvonne Chavallerau är ombudsman på Kommunals förbundskontor och har reagerat på tonläget kring bussföraren.

– Vi har säkerställt att föraren har följt rutinerna från arbetsgivaren. Det finns inget att diskutera, han har följt rutinerna som arbetsgivaren har gett okej till, säger hon till Kommunalarbetaren.

Händelsen har fått stor uppmärksamhet i sociala medier och även trafiklandstingsrådet har kritiserat föraren. Vad anser du om det?

– Det är olyckligt att en förare som följt reglerna blir utsatt för detta. Jag har naturligtvis pratat med personen i fråga och jag har läst det som skrivits, jag stannar där. Kommunals medlem har inte gjort något fel, säger Yvonne Chevallerau.

Men vad gäller egentligen för bussförare som vill be under sina pauser?

Anders Lagerström är trafikområdeschef i Nacka och Värmdö på Keolis som driver busstrafiken på uppdrag av SL. Han menar att föraren har följt alla regler och rutiner.

– Han har haft paus på ändstationen och då är det väldigt viktigt med återhämtningen de minuter som föraren har. Då är rutinen att man har dörrarna stängda och ägnar sig åt återhämtning. Det kan vara vad man själv vill, korsord, gymnastik, böner eller vad som helst, säger han till Arbetet.

Han tyckte det var väldigt obehagligt. Han stannade faktiskt en hållplats senare efter att han kört i väg, kontaktade trafikledningen och bad om stöd. Det var absolut en obehaglig situation för honom.

Anders Lagerström, trafikområdeschef för Keolis i Nacka och Värmdö

Ni har inga synpunkter på vad föraren gör under den här återhämtningstiden?

– Nej, det är hans egen tid och det är viktigt att han använder den till återhämtning.

Hur ser reglerna ut kring att släppa på folk under pauserna?

– Det finns inget som säger att han inte får släppa på folk. Om det är vinter och svinkallt kanske det är större anledning.

Keolis har, enligt Anders Lagerström, haft ett samtal med föraren efter att händelsen uppmärksammades och planerar ett till.

– Den första rektionen från hans sida var: ”oj, har jag gjort något fel?” och då var vi väldigt tydliga med att han inte hade det.

Upplevde han själv den här situationen som hotfull?

– Han tyckte det var väldigt obehagligt. Han stannade faktiskt en hållplats senare efter att han kört i väg, kontaktade trafikledningen och bad om stöd. Det var absolut en obehaglig situation för honom.

Anders Lagerström vill inte recensera trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons inlägg på Facebook om händelsen.

Han efterlyser ”ett klargörande för hur och när man som anställd får utöva religiösa aktiviteter på fordon”. Kan du ge ett sånt klargörande?

– Vi har gett beskedet att man får utöva religiösa aktiviteter på sina pauser. Jag upplever ingen oklarhet hos våra anställda kring den frågan.

Uppdatering: Efter att artikeln publicerats har Kristoffer Tamsons gjort ett tillägg i sitt Facebook-inlägg. Han skriver bland annat:

Att under sin rast lösa korsord, läsa det kommunistiska manifestet eller be en bön är även det fullt tillåtet”.

Generellt har SL inte någon juridisk rätt att reglera vad en förare gör under sin rast. Föraren har alltså inte begått några formella fel”.

”Vi ser alltid allvarligt på alla anmälda incidenter om resenärernas upplevelse av service, trygghet eller säkerhet. Det är viktigt att våra resenärer alltid upplever att de som jobbar inom SL-trafiken har deras bästa för ögonen. Det är också något vi löpande följer upp och reglerar i våra avtal”, skriver han.

Delar av artikeln är tidigare publicerad av Arbetet, som tillsammans med Kommunalarbetaren och flera andra tidningar ingår i LO Mediehus.