Bussförarna i Umeå arbetar tio dagar av elva. Trots att facket larmat ligger många långa pass i slutet på perioden.

Facket anser att detta blir ännu tyngre av att arbetsgivaren infört ett så kallat fridagssystem och lagt ut fler timmar för de helgdagar då det är färre turer. Detta blir extra kännbart nu i vår då schemaperioden är på sju veckor och helgdagarna förhållandevis många.

–Då blir det väldigt tungt, säger Anna-Karin Vänman.

Till det kommer att vissa pass har dubbla matraster, alltså två gånger 45 minuter då förarna inte får betalt, under samma dag. Då finns inga obetalda pauser.

– Det är väldigt effektiva scheman. De får ut fler minuter bakom ratten. Det motsvarar 50 – 57 timmar på ett år. Men den tiden jag är hemifrån blir längre, säger Anna-Karin Vänman.

Många förare tycker att det är tungt och är missnöjda enligt Kommunal. Men schemat strider inte emot kollektivavtalet.

– Men för att det är tillåtet behöver man inte utnyttja det till bristningsgränsen, säger Anna-Karin Vänman.

Själv känner hon av de långa arbetspassen.

– Det är extremt svårt att hålla skärpan i stadstrafik. Där det händer mycket och fort. Till slut orkar jag heller inte riktigt hålla upp kroppen och ta emot stötarna från vägbulorna. Det är en signal om att jag är för trött, säger Anna-Karin Vänman.

Transdev som driver lokaltrafiken i Umeå säger till SVT Nyheter att de har förståelse för att arbetspassen är tunga.

– Det här är olyckligt och vi är inte nöjda, men förbättring är något som vi försöker jobba med, säger Camilla Nordlund, affärschef, Transdev, till SVT Nyheter.

Samtidigt säger hon att den förare som upplever att det inte är trafiksäkert ska ta upp det med närmsta chef.