Den åtalade bussföraren frikändes helt på alla tre punkter som han var åtalad för. Borås tingsrätt menar att han inte kan dömas för vållande till annans död, vållande till kroppsskada eller vårdslöshet i trafik.

Bussföraren själv är väldigt lättad över att han blev frikänd.

– Advokaterna har ju sagt det hela tiden, men sedan vet man ju inte, säger han.

Han är också glad över allt stöd han fått under den tunga tid som hela processen pågått under.

– Jag vill verkligen tacka för det. Det har varit bussförare från hela landet som hört av sig. Det har betytt mycket, säger han över telefon.

Marlene Börgesson är en av bussförarens kollegor på Bergkvara buss.

– Vi är så glada för hans skull allihopa här på jobbet. Det är tragiskt med dem som dog. Jag skulle önska att olyckan inte hade hänt överhuvudtaget, men han har blivit straffad nog. Han kommer att leva med detta resten av sitt liv.

Hon var en av dem som startade en insamling på internet till föraren. En insamling som bussförare från hela landet bidrog till. Om han hade blivit dömd till böter fanns redan en plan på en insamling för att hjälpa honom att betala dem.

– Det är väl så i alla branscher man tänker det kunde ha hänt mig. Vi busschaufförer hjälper varandra oavsett vilket bolag vi arbetar på, säger Marlene Börgesson.

Kommunals ombudsman och gruppchef Yvonne Chevallerau beskriver också domen som en lättnad.

– Domen tyder på att tingsrätten anser att chauffören inte själv kan vara ansvarig för den här tragiska olyckan, när han enbart gjort det jobb han blivit ålagd. Därför känns detta som det enda rimliga, även om det är svårt att utnämna någon vinnare i ett sådant här mål.  Nu får vi se vad detta tar vägen, men självklart har chauffören fortsatt stöd av Kommunal, säger hon i en skriftlig kommentar.

Åklagaren byggde åtalet på att bussföraren var trött och därför gjort ett otillåtet risktagande som var anledningen till olyckan. Borås tingsrätt håller i domen med om att förarens trötthet är den enda och rimliga förklaringen till att han inte kunde hålla bussen på vägen.

Att de ändå väljer att frikänna honom från alla åtalspunkter beror på att det inte går att visa att han har varit oaktsam. Föraren vilade och åt ordentligt innan resan och följde sedan resrutten och viloschemat för körningen som Bergkvarabuss gjort upp. Det var ett schema som enligt domen följde lagen och som företaget använt när de kört skolungdomar från skolan i Skene på skidresor varje år i femton års tid utan att det skett några olyckor.

Föraren hade också tagit fler raster än han skulle. Tingsrätten menar att det därför inte är bevisat att bussföraren borde ha insett att hans koncentration och vaksamhet var så nedsatt att han inte skulle kunna framföra bussen trafiksäkert.

Förarens advokat Ulrik Smedberg är inte helt nöjd med domen.

– Jag är nöjd med det som står under domslut. Att han blev friad. Men jag skulle velat att det stod att det inte går att utesluta andra orsaker än förarens trötthet. Det hade varit min drömdom.

Ulrik Smedberg tror samtidigt att det är bra att olyckan blev ordentligt utredd i domstol.

– Jag anser att åtal aldrig skulle ha väckts. Åklagaren hade inte tillräckligt för att göra det. Men med facit i hand är det ändå ett avslut för alla inblandade.

Han tror det skulle vara svårt att få hovrätten att ta upp fallet om åklagaren gör en överklagar domen dit.

– Jag är rätt säker på att de inte gör det utan ny bevisning och det tror jag blir svårt att hitta i just det här fallet.

Det var i början av april 2017 som en grupp högstadieelever från Skene i Västergötland åkte iväg på skidresa till Jämtland. I närheten av Sveg körde bussen av vägen. Tre ungdomar dog och över 20 fick vårdas på sjukhus.

Den 30 maj 2018 åtalades bussföraren som körde dem. Han misstänktes för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.

Åklagaren menade i åtalet att bussföraren varit oaktsam och kört bussen trots att han varit trött och haft nedsatt koncentration. En sömnforskare vid Karolinska Institutet har kommit fram till att bussföraren befunnit sig på en nivå som beskrivs som svår sömnighetsnivå.

Bussföraren själv har hela tiden nekat till brott och menar att han inte varit trött. Hans förklaring till olyckan är i stället dåliga vägförhållanden.

Statens haverikommission som utredde olyckan kunde inte fastställa någon tydlig orsak till att olyckan skedde: ”En sannolik förklaring är därför att den nedsatta vaksamheten har lett till att bussen körde av vägen. En låg avkörningsvinkel är nämligen kännetecknande för olyckor som orsakats av nedsatt medvetandegrad hos föraren”.

Många ungdomar saknade bälte vilket gjorde att olyckan blev så allvarlig.

Rättegången pågick mellan den 13 och 27 mars i Borås tingsrätt. Åklagaren yrkade på villkorlig dom och böter. Bussförarens advokats inställning har hela tiden varit att föraren ska frikännas helt.

Artikeln kommer att uppdateras.