I söndags den 10 mars körde en av bussentreprenören Keolis bussar in i en balk som hängde över en vägtunnel i centrala Stockholm. Bussens gastuber exploderade och bussen fattade eld och blev totalförstörd.

Bussen var inte i linjetrafik och hade därför inga passagerare ombord. Bussföraren lyckades ta sig ut och ska ha fått lindriga brännskador. Han är fortfarande kvar på sjukhus.

– En av våra kamratstödjare har pratat med honom. Det var en otrolig tur att han klarade sig. Det är jag väldigt glad för, säger Stephan Gard, som är Kommunals huvudskyddsombud för Fredriksdalsdepån där föraren i olycksfordonet jobbar.

Det kan bli en eldfackla som är flera meter, men att den kan explodera har ingen på Keolis känt till. Vi är tagna på sängen av hur det här kunde ske.

Stephan Gard

Gasbussarna är högre än vanliga bussar och ska därför inte köra genom den tunneln som föraren valde. Gasbehållarna sitter ovanpå bussen och en fick rejäl smäll när bussen körde in i skylten som visar vilken maxhöjd som är tillåten.

– Ingen på Keolis har pratat med föraren än. Vi vet inte varför han valde den vägen. Det har ju skett olyckor där förut. Det gör det hela ännu värre, säger Stephan Gard.

Olyckan ska utredas, men det är oklart när utredningen ska vara klar.

– Tillverkaren borde vara väldigt mån om hur det här kunde ske. Jag vill veta vad som har hänt.

Stephan Gard säger att ingen på Keolis har känt till att gasbehållarna kan explodera.

– Vi har känt till att om den ska börja brinna så ska det vara rätt luftgasblandning och en gnista. Det kan bli en eldfackla som är flera meter, men att den kan explodera har ingen på Keolis känt till. Vi är tagna på sängen av hur det här kunde ske.

Michael Svensson är områdeschef för innerstadstrafiken på Keolis. Liksom Stephan Gard uppger Michael Svensson att Keolis inte känt till att biogastankarna kan explodera på det här sättet.

– Nej inte på det här sättet. Den bilden vi fått av tillverkaren är att det kan bildas som en kvast av eld när tanken töms. Men att det skulle kunna bli en så kraftig explosion har inte funnits med i beräkningen, säger Michael Svensson.

Vilken säkerhetsutbildning får förarna om biogasbussar?

– Alla anställda får en säkerhetsutbildning innan de får köra gasbuss. Där går vi igenom dels vilka vägar biogasbussarna får ta i staden. Men också riskerna för brand och explosion, och hur utrymning av bussarna ska gå till, säger Michael Svensson.

Vilka åtgärder vidtar ni nu?

– Först och främst går vi ut med information till alla anställda. Vi måste se över våra säkerhetsutbildningar kopplade till biogasbussar. Vi ska även ta hjälp av externa aktörer för att se hur vi kan förbättra säkerheten. Till exempel skulle vi gärna se att Stockholms stad hittar en teknisk lösning som gör att bussarna inte kan köra in i Klaratunneln där explosionen skedde, säger Michael Svensson.

Tommy Carnebo.

Tommy Carnebo.

Tidigare i januari intervjuade KA brandmannen Tommy Carnebo, som är ansvarig för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar. Han föreläser på heltid om olyckor i el- och gasfordon och berättade då för KA om att det saknas kunskap kring hur dessa bränder ska hanteras.

– Jag blir mörkrädd när jag får höra att ingen på Keolis känner till det här, säger Tommy Carnebo.

Han är precis på väg hem från Strömstad där han har hållit i en föreläsning. Flera räddningstjänster har hört av sig, och även färjerederier och bilmekaniker. Men än så länge inget bussföretag.

Tommy Carnebo anser att det behövs en tydlig märkning dels var säkerhetsventilen som släpper ut gasen sitter och dels att det tydligt framgår att det är ett gasfordon.

– I dag är det inte alltid vi i räddningstjänsten ser om det är en gasbil, säger Tommy Carnebo.