Den amerikanska podcasten Serial som kom 2014 och nystade i trådarna kring mordet på en tonårstjej i amerikanska Baltimore sägs ha varit startpunkten för den våg av true crime som har svept över världen de senaste åren. Sedan dess har det kommit en uppsjö av podcaster och dokumentärer i Serials anda.

Podcasten Spår rotade i det så kallade Kalamarksmordet, som också DN-journalisten Stefan Lisinski granskat i många år. Kaj Linna som var dömd för mordet beviljades sedermera resning och friades helt 2017. På Netflix blev dokumentären Making a murderer en succé som fått en andra säsong.

Det är någon slags närstudie i människans natur och våra tillkortakommanden, det här stråket av smärta i oss.

Anton Berg

Men hur nytt är det egentligen? Kvällstidningarna har länge haft kriminaljournalistiken som en av sina hörnstenar och i veckotidningarna har man även tidigare kunnat läsa om gamla spektakulära brott.

– True crime är i princip lika gammalt som journalistiken. De medeltida balladerna var ofta fiktionaliserade berättelser om verkligheten, ofta med moralisk knorr. Längre fram kan man tänka på Charles Dickens, som journalist bevakade han ofta rättegångar och skrev om det i tidningen. En del blev till litteratur, säger Ester Pollack, medieforskare vid Stockholms universitet som forskar om medier och brott.

Hon tror att en anledning till att Serial och dess efterföljare blivit så populära är att det är ett nytt sätt att paketera historierna på, som tilltalar en yngre publik.

Anton Berg, en av journalisterna bakom nämnda podcasten Spår, tror att det stora uppsvinget de senaste åren handlar mycket om att true crime nådde podcasts och streamingtjänster som Netflix, och därmed den breda publiken. Själv har han tidigare gjort många P3-dokumentärer om uppmärksammade brott. Det tycker han inte räknas som true crime.

– Jag tycker att ett viktigt element i true crime är en undersökning, att man kommer nära utredningen, får se bevisen så som polisen har sett dem. Det är någon slags närstudie i människans natur och våra tillkortakommanden, det här stråket av smärta i oss, och så kopplat till de ofta ohyggliga gärningarna, säger Anton Berg.

Det är ett problem, att man appellerar till människors sämsta sidor, sensationslystnaden och snaskigheten.

Ester Pollack

Själv har jag tänkt mycket på risken att bli avtrubbad och objektifiera brottsoffer när tragiska människoöden görs till underhållning. Ester Pollack tror att det helt klart finns en sådan risk.

– Det är ett problem, att man appellerar till människors sämsta sidor, sensationslystnaden och snaskigheten. Det är lätt att glömma att det handlar om riktiga människor, säger hon.

För Anton Berg är det viktigt att berätta på rätt sätt. Han vill skapa förståelse både för gärningsman och offer och för hur stor inverkan ett brott kan ha på människorna runt om, kanske i generationer efteråt. Men att brott intresserar oss är inget konstigt.

– Jag tror att många är fascinerade och lite rädda för den här parallellvärlden, nyfikna på vad det är för slags människor som gör det. Och så är man nog lite intresserad av den sidan hos sig själv, vad skulle krävas för att jag skulle hamna där. Sen är man alltid intresserad av människor som är gränslösa, som helikopter-rånarna. Det finns nog en slags motvillig beundran ibland, säger Anton Berg.

Tre tips på True crime

Serial (podcast)

  • En modern klassiker, där journalisten Sarah Koenig i första säsongen drog i varenda liten tråd gällande mordet på tonåringen Hae Min Lee. Hennes expojkvän Adnan Syed var sedan länge dömd för mordet men Sarah Koenig var inte lika övertygad och visade på brister i utredningen. Har fått två uppföljande säsonger om andra mordfall. Finns där poddar finns.

Thomas Quick (tv-dokumentär)

  • Journalisten Hannes Råstams avslöjanden om Thomas Quick, numera Sture Bergwall, slog ner som en bomb 2008. Han är i dag friad för samtliga av morden och fallet anses av många vara den största rättsskandalen i svensk historia.

The Staircase (tv-dokumentär)

  • Börjar strax efter att författaren Michael Peterson anklagats för att ha mördat sin fru.  Tittarna får följa med de anhöriga och försvaret genom processen, hela vägen in i rättssalen och vad som händer efteråt. Anton Bergs favorit. Första säsongen finns på Netflix.