Så groddar du

Börja med att blötlägga fröna i vatten några timmar. 0,5 dl frön brukar vara lagom till en glasburk på 1 liter.

● Skölj groddarna och häll upp dem i en glasburk. Gör små hål i locket eller täck burken med en tunn tygbit och en gummisnodd. Ställ burken så att vattnet kan rinna ut. Skölj 2-3 gånger per dygn. Efter 3-5 dagar är groddarna klara och kan förvaras upp till en vecka i kylskåp. Groddar gror i mörker men kan ställas ljust när de börjat växa för att bli gröna.

Därför är groddar nyttigt

● Fröer av olika slag innehåller många nyttigheter men blir ännu nyttigare av groddning. När fröet börjar gro ökar bland annat halten av riboflavin (vitamin B2) och C–vitamin.

● Fytas, ett enzym som gör att vi inte tar upp mineraler lika effektivt, bryts också delvis ner vilket gör att vi kan ta upp mer mineraler.

OBS! Var försiktig med att grodda baljväxter med höga halter av proteinet lektin. Får man i sig stora mängder lektiner kan man bli illamående och kräkas. Bra baljväxter att grodda med låga lektinhalter är mungbönor, kikärtor och adzukibönor.

Källa: Nutritionist Veronica Öhrvik, Livsmedelsverket

Åtta goda groddar att ha koll på

  • Alfala
  • Ärtskott
  • Böngroddar
  • Rödbeta
  • Broccoli
  • Rädisa
  • Linser
  • Mungbönor

Tänk på! Fröna går också alldeles utmärkt att så i jord och ställa i ett ljust fönster. Klipp av och skörda när skotten kommit upp och utvecklat några blad.