Mats Berggren debuterade för drygt trettio år sedan med romanen ”Orent ackord” som han började skriva som metallarbetare på Scania i Södertälje.

– Det fanns inga böcker som handlade om mig och mina arbetskamrater och våra problem, så det var bara att skriva. När jag hade kommit en bit på boken sa jag upp mig för att skriva färdigt. Jag kände att skriva var vad jag skulle hålla på med, annars skulle jag bli galen.

Sedan dess har han skrivit ytterligare 20 böcker. Nummer 21 kommer i vår, en ungdomsbok liksom de flesta titlar i hans författarskap.

– Ungdomsboken är ett samtal mellan mitt vuxenjag och mitt tonårsjag. Grundläggande för att skriva ungdomsböcker är att jag kommer ihåg hur det var att vara tonåring. Mina ungdomsböcker handlar om de stora livsfrågorna och når tiotusentals läsare, så det känns väldigt meningsfullt.

Klassperspektivet och samhällsfrågor går som en röd tråd i dina böcker – vad betyder det för dig?

– Det är motorn i mitt författarskap. Det finns i mig, en nyfikenhet på samhället, vart vi är på väg och vad man kan göra åt det som är dåligt.

Mats Berggren är en av Sveriges mest lästa ungdomsförfattare som har fått mängder av priser och stipendier (bland annat Kommunals kulturstipendium) och hans böcker har översatts till flera olika språk. Ändå är han ganska okänd.

– Ungdomslitteraturen får inte så mycket uppmärksamhet i media – men vi får många läsare istället. Och det blir ett erkännande för ungdomslitteraturen att jag får det här priset.

Vad betyder priset för dig personligen?

– Det är ett otroligt erkännande. En sorts höjdpunkt. Jag skördar frukterna av många års arbete.

Hur ser din relation till Ivar Lo ut?

– Han levde fortfarande när jag debuterade och jag fick hålla tal på den sista utdelningen av priset när han fortfarande levde. Jag talade om berättandets återkomst. Han är en stor författare men jag tyckte också att han kunde ha väldigt fel. Han kallade litteratur från Latinamerika för ”indianlitteratur” och jag skrev en recension om hans ”Till en författare” som vände sig till unga författare där jag kritiserade honom.

Motiveringen till priset

”Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2019 går till Mats Berggren för ett engagerande, konsekvent och nydanande författarskap. Redan med debutboken Orent ackord 1987 blev Mats Berggren ett namn bland de svenska arbetarförfattarna. Mötena med bilfabrikens personligheter var en gestaltning av individens behov av utrymme i ett kollektiv. Också i sina böcker för unga läsare för Mats Berggren ett samtal om de stora livsfrågorna inte sällan med förorten som scen och hedersvåld som tema. I boken Vindsröjning från 2018 återkommer författaren till existentiella frågor, kopplade till klassbakgrund och kulturkrockar. Verket är med den suggestiva prosan och laddningen i den återhållna stilen nyskapande i genren självbiografier.”

Priset på 125 000 kronor delas ut på Ivar Lo-Johanssons födelsedag 23 februari.