Axlar.

Axlar.

1. Axlar

Starta med armen ner längs sidan, dra bandet uppåt med rak arm till axelhöjd.

Axlar/armar.

Axlar/armar.

2. Axlar/armar

Börja med att hålla armarna rakt framför dig. Dra bandet ett par decimeter åt sidorna och tillbaka.

Biceps.

Biceps.

3. Biceps

Luta dig lite framåt. Håll i bandet som ett par stavar. Börja med armarna raka nedåt, och dra upp bandet genom att böja armarna. Raka handleder.

Rygg.

Rygg.

4. Rygg

Luta dig lite framåt. Dra i bandet nedåt och bakåt med raka armar och pressa ihop dina skulderblad.

Bröst.

Bröst.

Bröst.

Bröst.

5. Bröst

Ha bandet bakom ryggen i höjd med armhålorna. Börja som på bilden, pressa fram armarna tills de är raka. Raka handleder, spänn magen.

 

Fotnot: En film med övningarna finns på Sandra Fribergs Youtubekanal.

Mer om övningarna

Värm gärna upp några minuter innan du börjar. Reglera motståndet genom att hålla händerna olika långt in på bandet. Tänk på att hålla emot på vägen tillbaka, så att du jobbar åt båda hållen.

Du kan göra tre set av varje övning:

  • Set 1: 20 repetitioner.
  • Set 2: 10 repetitioner.
  • Set 3: 5 repetitioner.