Henrik Georgsson.

Henrik Georgsson.

– Stieg hade nog inte varit förvånad men förfärad över utvecklingen, säger filmregissören Henrik Georgsson, aktuell med dokumentären ”Mannen som lekte med elden”, som handlar om Stieg Larsson.

Det är valtider i Sverige, den varma sensommaren 2018. Henrik Georgsson kommer till vår mötesplats i vinröd bomberjacka, något som också säger något om tidens gång. På 80-talet när Stieg Larsson på allvar påbörjade sitt livsprojekt att nagelfara nazister, var bomberjackan något av en uniform för skinheads och nazister. I dag kan vem som helst gå omkring i plagget.

”Mannen som lekte med elden” är inte bara ett porträtt av en känd författare och skribent. Lika mycket är det en film om vår samtidshistoria.

– Det var ambitionen också. Det blir en historieskrivning, man följer Stieg och samtidigt utvecklingen i Sverige. I och med att han skrivit en bok om SD så blir det ju en berättelse om SD:s historia också, säger Henrik Georgsson.

Vad tänker du själv om den politiska utvecklingen?

– Jag tänker väl ungefär som Stieg. Jag tycker den är olycklig.

Stieg Larsson.

Filmen har premiär tre veckor efter valet, vilket Henrik Georgsson ser mest som en fördel.

– Hade den kommit precis innan hade den lätt kunnat bli betraktad som en partsinlaga, och blivit reducerad till en slags anti-SD-film.

Parallellt med jobbet som illustratör/researcher på Tidningarnas Telegrambyrå, TT, lade Stieg Larsson allt mer tid på att kartlägga nazister. Han blev Nordenkorrespondent för Searchlight, en brittisk föregångare till Expo – den tidning som Stieg Larsson var med och grundade 1995.

Det är en envis, kedjerökande Stieg Larsson, som filmen skildrar. Han arbetade jämt och levde med ständiga hot från dem han granskade.

Hur kom det sig att han var beredd att gå så mycket längre än de flesta?

– Morfadern som han växte upp med verkar ha präglat honom. Han var en förebild, en väldigt stark antinazist. Sedan tror jag det var en fascination också. Första gången han ser en nazist,  jag tror han var 14 år kanske, så blir han förfasad men också fascinerad över att man kan vara nazist. Det är för honom helt obegripligt.

Ur ”Mannen som lekte med elden”.

Det finns väldigt lite filmat material med Stieg Larsson. Filmmakarna har gått igenom alla hans texter och intervjuat människor som kände honom. För att undvika en film med endast pratande människor, ”talking heads” som Henrik Georgsson uttrycker det, valde han att ta in en porträttlik skådespelare som spelar Stieg Larsson.

– Man kan få en slags stämning och närvaro med en person. Det hjälper till att fördjupa kontakten med honom.

Strax före sin död hade Larsson skrivit de tre Millenniumböckerna, något som filmen bara berör lite kort.

– Vi ville berätta om det han egentligen höll på med. Men det är ju intressant ändå, för i hans böcker finns hela den här kunskapen om det han är intresserad av. Det är ju inte bara högerextremism, jämlikhetsfrågor och kvinnors rättigheter var också väldigt viktigt för honom. Han får ju in allt det där.

Filmen har biopremiär den 28 september och kommer också att visas i SVT i fyra delar, med betydligt mer material än i bioversionen.

Stieg Larsson

Född 1954. Död 2004.

  • Var aktiv i Kommunistiska arbetarförbundet, som sedan bytte namn till Socialistiska partiet, fram till slutet av 1980-talet.
  • I mitten på 1980-talet var han med och startade ”Stoppa Rasismen”.
  • 1995 var han med och startade stiftelsen Expo, där han sedan blev vd och chefredaktör för tidningen Expo.
  • De tre böckerna i Millenniumserien gavs ut efter hans död 2005, 2006 och 2007.

Källa: stieglarsson.com och Wikipedia

 

Expo

  • Stiftelsen grundades 1995 under namnet Hill-stiftelsen, men bytte namn till Expo 2001.
  • Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden stiftelse vars verksamhetsidé är att arbeta för ett öppet demokratiskt samhälle genom att motverka rasistiska organisationer och idéer.

Källa: Expo

 

Henrik Georgsson

  • Ålder: 53 år.
  • Bor: Stockholm.
  • Familj: Fru och två vuxna barn.
  • Yrke: Regissör.
  • Aktuell: Med filmen ”Mannen som lekte med elden”. Han har tidigare gjort både spelfilm och dokumentär. Bland annat är han en av regissörerna till teveserien ”Bron”, och har gjort dokumentären om det svenska bordtennisundret, ”Bragden”.