Du har försökt sälja in dig som undersköterskornas bästa vän och ditt parti som ett sjukvårdsparti. Vi ställer oss tveksamma till det. En del förslag som ni lagt är så konstiga att ingen som jobbar inom vården kan ta dem på allvar.

Att lägga vallöften om att vi inte skulle behöva jobba helger är bara verklighetsfrämmande populism. Hur skulle det gå till? Det är omöjligt att stänga en vårdavdelning klockan 16 en fredag och önska patienterna trevlig helg. Anledningen till att vårdpersonal arbetar nätter och helger är för att vi behövs nätter och helger.

Vi vet att era löften inte är mycket att hänga i julgranen. När vi jämför era vallöften inför valet 2014 med hur ni sedan röstat i riksdagen hänger det inte ihop. Du och ditt parti har gång på gång svikit vad ni lovat i frågor som är viktiga för oss undersköterskor.

Vi kan börja med krav på kollektivavtal i upphandlingar. Många undersköterskor arbetar i hemtjänst och på äldreboenden. Detta är en bransch som har upphandlats länge i vårt land och det finns kommuner som inte har någon äldreomsorg i kommunal regi. Varför vill du inte att undersköterskor har trygga anställningsvillkor med rätt till avtalsenliga löner, försäkringar och tjänstepension?

Sedan kan vi ta frågan om allmän visstidsanställning som är väldigt utbredd inom vård och omsorg. En av anledningarna till detta är förstås att det i upphandlingarnas tidevarv är bra för arbetsgivarna att ha sin personal på visstidsanställningar eller på timanställningar. Den sorgliga anledningen är att då har man lättare att göra dem arbetslösa. Varför tycker du att undersköterskorna inte är värda trygga anställningar?

Dessutom gör alla dessa visstidsanställningar att kontinuiteten blir mycket sämre för äldre med behov av omsorg. Varför vill du att äldre människor med omvårdnadsbehov ständigt ska behöva släppa in nya människor i sina hem?

Dessutom har du och dina partikamrater röstat mot högre tak i a-kassan. Både du och vi vet att låg ersättning tvingar oss att sälja vårt arbete för en allt billigare peng. Och du säger att du är arbetarnas vän?! I valrörelsen 2014 var du tydlig med att skatter inte ska gå till vinster, de ska gå till välfärd. Men ack så du bedrog oss. I juni röstade du mot förslaget om begränsning av vinster i välfärdsverksamheter!

Vi hoppas att väljarna är tillräckligt kloka att förstå att dina löften är utan innehåll. Och att dina löften inte kommer att hållas. Inte den här gången heller.

Anne-Li Rosengren,
undersköterska och sektionsordförande i Kommunal

Catharina Häggbom,
undersköterska och sektionsordförande i Kommunal

Carina Lenngren,
undersköterska och förtroendevald i Kommunal

Om debattörerna

Yrke: Undersköterskor och välfärdsarbetare.
Arbetsplats: Universitets­sjukhuset Karolinska och Södersjukhuset i Stockholm.
Detta avgör valet 2018: Trygga villkor på jobbet och begränsning av vinster i välfärden.