KA har tidigare berättat om ett 100-tal städare i Södertälje som inte fått veta om de har fortsatt jobb när entreprenaden gick över till ett annat företag. I går trädde de nya städupphandlingen i kraft. Mest oklart har det varit för de anställda på PMI Clean som förlorade upphandlingen.

– 60-70 procent får gå över till Winab. De skulle ha fått reda på det igår enligt den informationen vi fick från leverantören i fredags, säger Anna-Karin Renström, VD för Telge Inköp.

Hon anser att Telge Inköp levt upp till de krav som finns och hävdar att Kommunal också informerats om upphandlingen.

Kommunal är dock kritiskt till hur upphandlingen skötts.

– Det var brister i upphandlingen från början, säger Lill-Britt Johansen, ombudsman Stockholm.

Hon är också kritisk till hur företagen har agerat.

– Jag har pratat med två av tre företag. Nu är vi inne i ett förhandlingsläge. Så därför kan jag inte säga något, säger Lill-Britt Johansen.

Hon uppger att ett företag erbjuder anställda fortsatt jobb. Hon vill dock inte gå in på vilket. Samtidigt uppmanar hon dem som inte fått en ny tjänst att kontakta företagen som vunnit upphandlingen eller sektion Sydost i Stockholm.

Kommunals avtal med Almega Serviceentreprenad ger viss trygghet till ny anställning när entreprenaden går över till ett annat företag.

– Det företag som förlorar upphandlingen kan inte bara strunta i att informera personalen om vad som händer. Min åsikt är att de också ska rekommendera sin personal, säger Lars Fischer, ombudsman, Kommunals förbundskontor.

För detta finns det, enligt Lars Fischer, stöd i både kollektivavtalet, las och mbl. Där bör även Kommunal agera lokalt.