Emma Svensson läser tredje året på vård- och omsorgsprogrammet i Osby, men den här och nästa vecka kommer hon befinna sig på en daglig verksamhet i skotska staden Glasgow.

– Jag vill se hur de jobbar i andra länder, deras värderingar och kulturen, och dessutom vill jag lära mig mer engelska. Det kommer säkert vara annorlunda i hur de arbetar, vilka tekniker de använder. Men jag är ganska lättlärd och kan anpassa mig till situationen, säger Emma Svensson.

Men lite nervös är hon – det blir första gången som hon flyger.   

– Och jag vet att jag kan engelska men sedan vet man inte om grammatiken stämmer när man pratar själv. Och jag har kollat massa videor med deras dialekt, det är ju som engelsk skånska ungefär, säger Emma Svensson, två dagar före avfärd.

Det är skolan som har sökt pengar från ett särskilt Erasmusprojekt för att ge elever möjlighet att göra en del av sin arbetsplatsförlagda utbildning i ett annat land. Totalt är det fyra elever som åker. Två ska vara på daglig verksamhet, en på ett demensboende och en på ett missbruksbehandlingsprogram. Läraren Katrin Rongby berättar att det är första gången som elever från vård- och omsorgsprogrammet åker. Syftet är att nätverka över landsgränserna, få nya perspektiv på vård och omsorg och träna engelskan. När det gäller daglig verksamhet är det en hel del som skiljer Sverige och Skottland åt.

– Daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning har vi ju i Sverige också men där bygger det mycket på volontärverksamhet. Det är inte lika mycket lagar och regler som styr och upplevs som friare, säger Katrin Rongby.

Emma Svensson läser inriktning mot akutmedicin och vill i framtiden jobba inom akutsjukvården, helst med ambulanssjukvård. I Glasgow ska de bo hos värdfamiljer – och hon hoppas också få tid att se staden.

– Jag ska gå runt och turista och kolla på museer och sådant. Och jag tycker om naturen där, jag har sett bilder och det ser ut som en sagobok.