Regissören Wiktor Ericssons debutfilm ”Jordgubbslandet” med premiär på fredag 30 juni har en unik mix av klass, kärlek och arbetsvillkor.

Han skildrar migrantarbetarnas verklighet på de sydsvenska fälten och kombinerar det med en finstämd och skälvande kärlekshistoria mellan bondens och arbetsgivarens dotter Anneli och gästarbetaren Wojtek från Polen.

– Jag hade länge en bild i huvudet av en flicka som sitter i änden av fältet och längtar bort, och så kommer den här pojken fram med jordgubbslådan, förklarar Wiktor Ericsson.

 

LÄS MER: Här recenserar KA filmen Jordgubbslandet

 

Filmen har funnits inom honom i tio år. Han har en egen koppling till området Listerlandet där filmen utspelar sig, och berättar att han alltid sett jordgubbsplockarna ute på fälten om somrarna.

– Det är som att de lever i en parallell verklighet. De bor i läger bakom husen och gårdarna, läger som man inte ser från vägen. Jag ville göra en film som utspelas där världarna möts. Skildra fördomarna utan att göra det svartvitt, visa att alla har fördomar om alla.

Wiktor Ericsson lyckas skildra hierarkierna bland arbetarna och deras arbetsuppgifter med precision. Hur jordgubbsplockarna bor i husvagnar medan gurkplockarna på gurkflygarna, som tvingas till vidriga arbetsförhållanden där de ligger med huvudet ner mot marken, trängs tillsammans i baracker.

I en scen i filmen svimmar Wojkteks mamma under arbetet på en gurkflygare.

– Medan vi filmade berättade en av statisterna som är migrantarbetare på riktigt att det hände hennes väninna förra sommaren, och att hon därefter var tvungen att åka hem. Det var både kusligt och stimulerande att röra vid en verklighet som ligger så nära, säger Wiktor Ericsson.

För att få kunskap inför filmen besökte han olika gårdar, men upptäckte att det var svårt att få kontakt. Han kompletterade med mängder av artiklar om migrantarbetare.

I en av dem läste han om Kommunals Tommy Nilsson och bad honom hoppa in i en biroll. Så nu finns Tommy Nilsson med i filmen iklädd en Kommunal-väst. I en kort sekvens försöker han förklara lantarbetarnas rättigheter för dem.

– Jag läste om honom och visste att facket hade varit ute för att nå gästarbetarna med information. Så på det viset är det autentiskt. Men det verkar inte som man är ute och gör det lika mycket längre.

Migrantarbetarna i filmen talar polska och består av både skådespelare och gästarbetare som hoppat in som statister. 

– Det var när gästarbetarna kände igen Przemyslaw Sadowski som spelar Wojteks pappa i filmen jag förstod att han var en riktig kändis i Polen. Alla visste vem han var eftersom han varit med i polska Let’s Dance.

Även flera bönder från trakten finns med.

– Många har varit väldigt generösa och släppt in oss och vi har sett väldigt olika förhållanden. Några gästarbetarläger har varit värre än i filmen. Det är verkligen en brokig verklighet där ute.

Wiktor Ericsson har tidigare främst arbetat som manusförfattare och står bakom tv-serier som ”Halvvägs till himlen” och ”Starke man”.