Håkan tävlar i EM för spårvagnsförare
I helgen avgörs spårvagnsförar-EM på Kanarieöarna. Fyra svenskar är på plats och tävlar.
– Nu ska vi visa var skåpet ska stå, säger Håkan Yngvik, från Göteborgs Spårvägar, en av de fyra tävlande.

Håkan Yngvik och Sandra Karlsson.
Spårvagns-EM har avgjorts sedan 2012 och i år deltar två lag från Sverige. Stockholmarna Linnéa Berglund och Mikael Gustafsson har sällskap med göteborgarna Sandra Karlsson och Håkan Yngvik. Men de tävlar i två separata lag.
Från Göteborgs Spårvägar ansökte 17 förare om att få vara med, något man gjorde med ett personligt brev. Sedan vidtog tester. Håkan Yngvik berättar att det bland annat handlade om att låta vagnens bakre dörrpar stanna precis vid en planka utlagd längs spåret, en planka som inte gick att se via backspeglarna. Det gällde också att köra vagnen i 20 kilometer i timmen utan hastighetsmätare och att stanna vagnen vid en specifik punkt genom att släppa bromshandtaget.
– Den sista punkten var egentligen mer tur än skicklighet, det gillar jag egentligen inte. Ska man tävla ska det vara med skicklighet. Men stanna vid plankan var svårt.
Nu vet inte de tävlande vilka moment det kommer att tävlas i vid EM, det är hemligt fram till lördagen. Och på söndagen avgörs allt, det görs det i vagntyper som Sandra och Håkan aldrig kört tidigare. Det har varit lite oklart om tävlingen sker på en av Santa Cruz paradgator eller i en depå, men Håkan hoppas helt klart på paradgatan.
– Då kan det komma publik och titta och heja. Om Göteborg någon gång får arrangera den här tävlingen vore det jättekul om man stängde ner Avenyn. Kan man göra det för Göteborgsvarvet kan man kanske göra det för en sådan här sak också.
Kommer du att bli en bättre spårvagnsförare av tränandet och tävlandet?
– Lite kanske. Vissa tävlingsmoment kan nog hjälpa en att göra en bättre i vardagen.
Hur är känslan inför tävlandet?
– Vi är jättetaggade båda två. Nu ska vi ge järnet och så får det bära eller brista.