Bussförare kan få sämre arbetstider
Bussförare kan få längre arbetstider, kortare raster och färre lediga dagar. Ett sådant förslag kan komma från EU-kommissionen i slutet av maj.
– Helt galet, de riskerar säkerheten på vägarna och att ingen vill köra buss i framtiden, säger huvudskyddsombud Christer Swanson.

Bussförare.
EU-kommissionens väntade förslag gäller så kallade EU-körningar på sträckor som är längre än 50 kilometer.
Det innehåller bland annat följande:
• Förare kan få köra upp till dubbelt så många dagar som i dag utan vilodag, från dagens regler på 5–6 dagar till 8 eller 12 dagar.
• De som kör buss riskerar att inte längre få rätt till en hel helg ledigt efter två veckors arbete.
• Vilotiden kan minska med 21 timmar per månad.
• Rasterna kan kortas så att det blir tre raster på vardera 15 minuter efter 4,5 timmars körning. I dag är första rasten på 15 minuter sedan 30 minuter alternativt 45 minuter.
• Vilotiden ska inte få tas ut förrän föraren nått slutdestinationen. I dag måste föraren stanna på första bästa lämpliga ställe för att ta ut sin vilotid.
Christer Swanson, huvudskyddsombud vid Keolis Nybodadepå i Stockholm, säger att förslaget går åt helt fel håll.
– Det påverkar endast så kallade EU-körningar med färdskrivare. Vi har sådana linjer exempelvis vid Nacka/Värmdödepån. Men det är troligt att vi i innerstan också riskerar att få dessa försämringar om kommissionens förslag blir verklighet. Arbetsgivarna måste jubla inför höstens avtalsrörelse, säger han.