Personal i äldreomsorgen ska väl kunna svenska?
Jag är medlem i facket och arbetar som undersköterska på en vårdcentral. Jag frågar för min 85-åriga mors räkning, eftersom hon själv har svårt att skriva på grund av sjukdom. Hon är på ett äldreboende där hon trivdes ganska bra ända tills i somras när personalbristen blev akut och det kom in många vikarier, flera av dem med dåliga kunskaper i svenska. Några av dem har nu blivit tillsvidareanställda.
Min mamma är ledsen över att inte längre kunna göra sig förstådd och tycker att hon förlorat trivseln på boendet. Ledningen menar att de nyanställda gör så gott de kan, att de jobbar på språket och att det bara är att gilla läget. Dessutom skulle det kunna vara diskriminerande om min mamma (genom mig) kräver att hon enbart får träffa svensktalande personal. Finns det verkligen något i lagstiftningen som säger att man inte har rätt att kunna göra sig förstådd med dem som man faktiskt är beroende av?
/En orolig dotter
SVAR: Det är förstås besvärligt för din mamma att hon känner att hon har svårt att göra sig förstådd. Men arbetsgivaren som driver äldreboendet har ett ansvar för att personalen inte utsätts för diskriminering. Ett beslut att flytta på personal på grund av bristande kunskaper i svenska skulle kunna vara etnisk diskriminering.
Enligt diskrimineringslagen kan dock undantag göras från diskrimineringsförbudet om ett krav på goda kunskaper i svenska är ett verkligt och avgörande yrkeskrav som har ett berättigat syfte. Kravet ska dessutom vara lämpligt och nödvändigt för att uppnå syftet. En förutsättning är att kravet har ställts i samband med anställning och syftet ska inte kunna uppnås på något mindre ingripande sätt än ett beslut om förflyttning. Arbetsgivaren verkar inte ha ställt krav på goda kunskaper i svenska vid anställningen. Om syftet som ska uppnås är att de boende ska kunna kommunicera med personalen kan detta troligen uppnås genom att någon anställd med goda kunskaper i svenska tillkallas vid tillfällen som den boende har svårt att göra sig förstådd. Det är upp till arbetsgivaren att organisera arbetet så att sådan back-up finns.
Annett Olofsson,
jurist på LO-TCO Rättsskydd