Lotta Losten.

Huset Lotta Losten bor i ligger alldeles nära de där stora vita världsberömda bokstäverna. De som skriker ut H  O  L  L  Y  W  O  O  D och är en symbol för alla med filmstjärnedrömmar. Ändå har ett liv i filmindustrins hjärta aldrig varit Lottas dröm.

–  Det är så otroligt overkligt att det inte ens varit en tanke att jag skulle kunna hamna här, fast jag hållit på med teater sedan mellanstadiet.

Men det är i just Hollywood hon hamnat och vägen dit började hemma i lägenheten hon och hennes man David F Sandberg hade i Göteborg. Lägenheten där de tillsammans spelat in flera filmer som de lagt ut på Youtube. En av dem är ”Lights out”, en 2 minuter och 42 sekunder lång lek med den där krypande känslan som kan komma när alla lampor hemma släckts för natten, känslan av att det finns något där i mörkret.

 

Se filmen här:

 

David fick idén och tillsammans har de sedan prövat sig fram till handlingen med kameran mellan sig. Lotta framför och David bakom. När hon beskriver deras kreativa sätt att jobba låter det lite som när barn leker: om jag gör så här vad gör du då?

– Ett bra exempel på hur vi gör är när David ville att jag skulle krypa ner under täcket och gömma mig. Jag kände att det krävdes något starkt för mig att reagera så. En vuxen kvinna gör ju inte det annars. Så då la jag till att det hördes steg i hallen.

Filmen gjordes utan ett öre i budget och var deras bidrag till en tävling för korta skräckfilmer på Youtube i december 2013. En annan film blev bästa film och Lotta och David tänkte inte mer på det.

– Vår plan var ju bara att fortsätta att göra bra kortfilmer för att visa att vi kan göra film, så att vi kunde få pengar från Svenska Filminstitutet till en långfilm. Vi hade försökt flera gånger. Bland annat hade vi en idé med en skräckfilm på ett äldreboende, men det blev aldrig något, säger Lotta.

”Det var ju vår film och jag kände verkligen att jag ville hänga med. Jag kunde ju inte missa det.”

Det som sedan hände är en virtuell askunge­saga. Efter flera månader, utan att vare sig Lotta eller ­David förstod varför, började filmen spridas på nätet.

– Det var helg och vi var hos mina föräldrar i Jönköping när vi upptäckte det. David sa: ”har du sett, ”Lights out” har över 20  000 klick”. Innan dess var det kanske 600 eller något. Så det var ju som wooow!

Det var bara början. Efter någon timme var det 70   000 klick och på söndagen hade filmen visats över en miljon gånger.

– Det var ju helt ofattbart. Att den där lilla filmen som vi gjort hemma hade visats så många gånger.

Sedan gick det fort. För David. Efter bara några dagar hade han agent i Hollywood och innan året var slut hade han varit i USA på möte om att göra om ”Lights out” till långfilm som han själv skulle regissera. För Lotta gick det inte lika bra.

– Jag hade ingenting med långfilmsplanerna att göra. Produktionsbolaget förstod inte att jag hade varit en stor del i att göra den första filmen och vi vågade inte ställa krav på att jag skulle vara med. Vi var båda rädda för att det inte skulle bli något alls då.

 


Filminspelning i Hollywood.
Foto: David F Sandberg

 

När det faktiskt verkade som att filmplanerna skulle bli allvar och flyttlasset till Los Angeles skulle gå i mars 2015 bestämde hon sig för att åka med ändå.  

–    Det var ju vår film och jag kände verkligen att jag ville hänga med. Jag kunde ju inte missa det.

Hon gick in till chefen för gruppboendet i Göteborg där hon jobbade och bad att få tjänstledigt.

–   Det fick jag inte. Däremot sa hon att hon gärna anställde mig igen. Jag kände inte att jag hade något val utan satsade allt på ett kort och sa upp mig.

Det var rätt beslut. Kort innan filmandet skulle börja kom beskedet.

–   De ville ha med mig för att knyta ihop filmerna. Jag fick en roll, en liten roll, men jag blev otroligt glad.

”Många gånger har jag nypt mig i armen för att det är så overkligt.”

Nu har Hollywood varit basen i ett och ett halvt år och Lotta var en del av att marknadsföra filmen inför premiären i somras. Ett av de största eventen var filmmässan i Las Vegas dit hela filmbranschen kommer för att lansera årets filmer. Warner Brothers som distribuerat ”Lights out” fyllde sitt privatplan med alla sina filmstjärnor och lyfte.

– Det var helt overkligt. Vi sa till varandra att om planet crashar så blir det tomt i Hollywood. Och det var sant. Det var bara stjärnor ombord och så vi.

På resan blev det också tydligt var ordet film­industri kommer ifrån.

– Det var verkligen löpande band när vi landade. Det passerade journalister som gjorde tre minut­ers intervjuer med alla. Framför oss stod Russel Crowe som alla ville prata med. Oss var de inte lika intresserade av. Vi stod mest där och såg lite bortkomna ut.

 


Galapremiär.
Foto: Peder Losten

 

När Lotta berättar om Las Vegas och stora fester med stjärnskådisar skrattar hon ofta ett lite förvånat och generat skratt.

– Många gånger har jag nypt mig i armen för att det är så overkligt. Och det har också blivit väldigt tydligt att kvinnobilden är så annorlunda här. Jag vill ju inte bara vara Davids fru, utan ha ett eget liv. Det är ovanligt här. Det är fortfarande så att männen ska försörja sina fruar oavsett vad de gör. De förstår inte sådant som varför jag tycker att det är viktigt att heta Losten i efternamn och inte har Davids namn trots att vi är gifta. Däremot har jag inte fått så mycket kommentarer om min kropp och mitt utseende som jag trott. Det kom många kommentarer om det på nätet när ”Lights out” började spridas – men här har det varit tyst.

Tidigare har Lotta läst genusvetenskap på universitetet i Lund och det har hon haft stor nytta av när hon trillat in i den här världen.

–   Ofta är det så att nya människor vi träffar på fest­er och så inte pratar med mig utan med David. De blir förvånade när han inte är så social utan vill att jag ska sköta pratandet. Tack vare genusstudierna har jag lite koll på varför det fungerar så och tar det inte så personligt. Men något som både jag och David vill är att skapa kvinnoroller som inte är så traditionella. I ”Lights out” gjorde han den kvinnliga huvudrollen starkare än sin pojkvän. Det är så vi vill jobba. Kanske kan vi tillföra något när David får mer makt som regissör och jag får fler roller.

”Det här livet kan nog bli vardag. Om det går att vänja sig.”

Det är redan på väg att hända, ”Lights out” var inte en engångshändelse. Att långfilmen spelade in över en miljard kronor åt filmbolaget och att kortfilmen har visats över trettio miljoner gånger har öppnat fler dörrar. David har just avslutat inspelningen av sin andra Hollywoodfilm, skräckfilmen ”Annabelle 2” där Lotta har en roll. Och tillsammans skriver de på ett manus som bygger på en av deras andra kortfilmer.

–  Ja, det här livet kan nog bli vardag. Om det går att vänja sig, säger Lotta och skakar lite på huvudet.

Gruppboendet och kollegorna i Göteborg får vänta lite till.

Vägen mot premiären

2013 
29 december lades kortfilmen ”Lights out” ut på Youtube som bidrag till skräckfilmstävlingen Who´s there. 

2014

24 februari avgjordes tävlingen. David vann bästa regi men inte  bästa film.
14-16 mars. ”Lights out” gick under helgen från 600 klick till över en miljon på Youtube. Agenter från Hollywood började kontakta David. 
November. Lotta och David hade första mötet i Hollywood om att göra långfilm. James Wan (The Conjuring, Saw) ville producera.

2015
Mars. Lotta sa upp sig och flyttlasset gick till Hollywood. 
29 juni- 5 augusti. ­Filminspelning.

2016
Mitten av januari: Filmen klippt och klar. 
Juli. Galapremiär för ”Lights out”. Lotta får egen agent som ska hjälpa henne att lyckas som skådespelare och manusförfattare.