Så blir det säkrare för blåljuspersonal
Under våren omkom tre brandmän vid räddningsarbetet efter trafikolyckor. I Skåne arbetar man därför aktivt med att förbättra säkerheten för blåljuspersonal.
Ingen ska behöva sätta livet till på jobbet. Det låter självklart men under våren avled tre brandmän till följd av skadorna som de ådrog sig under räddningsarbetet vid trafikolyckor. I Skåne har man tagit krafttag, för att minska riskerna för blåljuspersonal som har vägarna som arbetsplats vid trafikolyckor, genom en arbetsgrupp.
Conny Ingvarsson vid Räddningstjänsten i Hässleholm är samordnare för gruppen som består av representanter från räddningstjänsterna i Skåne, polisen, SOS, Region Skåne och Trafikverket.
– Riskerna för räddningspersonal har ökat. Trafiktempot är högre och jag som har arbetat i 37 år har sett en tydlig attitydförändring bland trafikanter under de senaste tio åren. Det är helt oacceptabelt att vår personal utsätts för onödiga risker för att personer kör med alldeles för snäva tidsmarginaler, ignorerar rödljus och avspärrningar. Det finns inga ursäkter – det är vår arbetsmiljö det handlar om, säger han.
Arbetsgruppen ska identifiera risker ur såväl arbetsmiljö- som säkerhetssynpunkt och föreslå åtgärder för att minska de samma. En av de viktigaste åtgärderna som redan införts handlar om att alla vägar spärras av helt direkt, i samband med exempelvis trafikolyckor, istället för att som tidigare hålla en av två filer öppna.
– Avstängningen sänder en viktig signal till allmänheten. Det handlar inte om att vi vill bråka med trafikanterna utan om att garantera blåljuspersonalens säkerhet. Helt avstängd väg innebär att vi kan jobba säkert, fokusera på de skadade och att arbetet går snabbare, säger Conny Ingvarsson.
Förändringsarbetet handlar också om att få till en närmare samverkan mellan alla berörda instanser. Till exempel ska dialogen med trafikledningscentralen bli ännu bättre så att trafikanter får rätt och uppdaterad information snabbare via trafikradion.
Det är inte bara i Skåne som riskerna ska minimeras på detta sätt. I bland annat Umeå pågår ett liknande arbete med att förbättra arbetsmiljön och säkerheten på vägarna vid räddningsarbeten. Även där uppges åtgärder som avstängning av vägar och ett närmare samarbete mellan räddningstjänstens alla parter vara de mest centrala, rapporter Umeå tidning.
Några av Skånegruppens åtgärder
● Grundinriktningen är att aktuellt vägavsnitt spärras av helt direkt.
● Meddela Trafikledningscentralen att vägen stängs helt.
● Gör en dokumenterad riskbedömning innan ett eller flera körfält ska öppnas.
● Polisen bör sköta trafikdirigeringen. I väntan på Polisen kan räddningspersonal dirigera trafik om detta kan ske på ett säkert sätt.
● Behöver blåljuspersonalen jobba från båda sidor av vägen (motorväg, 2+1 väg) stängs båda körriktningarna av.
● Trafikledningscentralen ansvarar för att kommunicera med trafikradion vid alla olyckor och att uppdatera informationen vid små likväl som stora förändringar.