I går överlämnades kraven till Sveriges Bussföretag om ett nytt bussbranschavtal för de privata företagen. Och i dag överlämnades avtalskraven till de allmännyttiga trafikbolagen inom KFS.

Kommunal kräver i båda avtalen mer än industrins märke som är på 2,2 procent.

– Det är inget konstigt. Vi kräver i alla våra avtal 2,8 procent, förutom den extra satsningen på undersköterskor, säger ombudsman Per Svensson.

Kommunal kräver också utrymme för mer vila och återhämtning samt översyn av löneavtalen, i KFS-avtalet att de individuella lönerna ersätts med befattningslöner samt i Bussbranschavtalet en översyn av löneprocessen för de grupper som har individuella löner, det är enbart bussförare som har tarifflöner.

I Bussbranschavtalet vill Kommunal stärka anställningstryggheten genom att minska andelen behovsanställda så att det blir fler fast anställda.

De nuvarande avtalen löper ut sista september. I augusti inleds förhandlingarna.

Om Kommunal får som de vill kommer de nya avtalen att gälla i ett år.