Förra veckan antog sektionens medlemsmöte ett uttalande mot förslaget att sälja ut Göteborgs Spårvägar.

När sektionen i fredags kallade till presskonferens för att berätta om detta kom allt att handla om skandalen i Kommunal.

Men sektionen ger sig inte.

– Vi ska uppvakta alla parter i fullmäktige och demonstrera utanför lokalen när kommunstyrelsen och fullmäktige behandlar motionen. Vår förhoppning är att vi ska kunna få en tillräckligt stor opinion för att stoppa förslaget, säger Jan Strömqvist.

 

LÄS OCKSÅ: ”Skandalen drabbar vårt fackliga arbete”

 

Göteborgs Spårvägar är uppdelad i tre delar; Buss, Trafikservice med underhåll av hållplatser samt Spårvagn inklusive trafik, underhåll och teknik.

Allianspartierna vill sälja ut Buss och Trafikservice samt överlämna ansvaret för Spårvägen till Västra Götalandsregionen. I dag har regionen gett ansvaret för Spårvägen till Göteborgs kommun.

Jan Strömqvist säger att Västra Götalandsregionen har privatiserat den allra största delen av sin trafik och det är stor risk att även Spårvägen privatiseras om regionen får ta över ansvaret för den trafiken.

– Vi har också ett samarbetsavtal med Göteborgs kommun om anställningstrygghet. Det avtalet upphör att gälla om delar av Göteborgs Spårvägar privatiseras eller överlämnas till Västra Götalandsregionen.

De rödgröna har majoritet i Göteborgs kommun och är emot en utförsäljning av Göteborgs Spårvägar. Men Jan Strömqvist, som är spårvagnsreparatör, är ändå oroad över att det hänger på en enda rösts majoritet för att stoppa förslaget.

– År 2014 var samma fråga uppe. Då röstade de rödgröna nej och vann med stöd av det lokala partiet Vägvalet. Men allianspartierna och Sverigedemokraterna röstade ja till att sälja ut Göteborgs Spårvägar. Vi kan inte säkert veta hur resultatet blir kring den motion allianspartierna nu har väckt, säger Jan Strömqvist.